Skip to main content

Bibliotek for Læger nr. 4, 2013. Tema: medicin og skønlitteratur

Ulla Davidsen, e-mail: ulla.davidsen@dadlnet.dk

24. feb. 2014
2 min.

København: Lægeforeningen

Sider: 411

ISSN 0906-5407

Ved en tilfældighed får jeg et eksemplar af Bibliotek for Læger – tema: medicin og skønlitteratur i hånden. Tilfældigheden går ud på at anmelde det nummer. Jeg er sikkert udvalgt, fordi jeg er læge og godt kan lide at læse litteratur. Men redaktøren ved ikke, at det bliver til for lidt. En midaldrende overlæge opfattes måske som siddende om aftenen i sin gode stol med fordybelse i både faglitteraturen og skønlitteraturen. Faktum er bare, at mine aftener hjemme går med at tømme opvaskemaskine, svare mails, se tv, rydde op og måske nå ud at løbe en tur eller læse en fagartikel. Så uden anmeldelsesopgaven havde jeg næppe læst dette temanummer.

Bibliotek for Læger nr 4 2013. Tema: Medicin og skønlitteratur København: Lægeforeningen 411 sider. ISSN 0906-5407

Medicin og litteratur, erfarer jeg, er et helt forsknings- og publiceringsfelt i sig selv. Og temanummeret gav mig både viden og læsenydelse. Først en flot og læsbar fremstilling af, hvordan forskellige humanistiske tilgange undersøger fænomenet sygdom ud fra historiske, kulturelle, sproglige, mentale og kropslige tilgange. Så følger en lille, men tankevækkende historisk gengivelse fra 1800-tallet visende, at store naturvidenskabsfolk fandt opdagelser så store, at de måtte fremstilles i digterisk form. En fremstilling om, hvordan universiteterne inddrager litteraturen i at uddanne lægen til at lære mennesker og sin egen rolle at kende er interessant.