Brian Bjørn ender alligevel med at konkludere, at DDKM i dens nuværende form har spillet fallit. Han mener, at der er for mange standarder, der er for mange indikatorer, der er for mange folk beskæftiget i akkrediteringsbureaukratiet - og at modellen er enormt demotiverende at arbejde med for klinikerne, fordi den pålægger dem en registreringsbyrde, som ikke giver mening.
Jeg er (selvfølgelig) enig med Brian Bjørn i, at det er vigtigt, at vi har et system, der sikrer, at vores sundhedsvæsen lever op til visse standarder for god kvalitet. Ikke nødvendigvis for at stå til regnskab. Mere for at sikre borgernes liv og lemmer, når de er i kontakt med sundhedsvæsenet, hvilket er nok så relevant, når man ser på tallene for patientskader i det danske sundhedsvæsen.
Jeg er også enig i, at ”retningsgivende dokumenter” i sig selv ikke flytter noget, og at der er behov for gode retningslinjer og for en fornuftig standardisering af kliniske processer.
Jeg er faktisk også enig med Brian Bjørn i, at DDKM skal laves om. Det ligger nemlig i hele konceptet, at DDKM er en dynamisk model, der som udgangspunkt revideres hvert tredje år, så modellen hele tiden kan have fokus på det, der er brug for. Men DDKM skal ikke ændres på baggrund af misforståelser, og dem er der desværre en del af i Brian Bjørns kronik.
Hans vigtigste kritikpunkt er, at kravene om retningsgivende dokumenter skaber et registreringsbureaukrati. Men kritikken baserer sig på forhold i første version af DDKM og er for længst forældet. Der var i første version stort fokus på retningslinjer og på skriftlighed. Det var der et formål med; det var nødvendigt at skabe en grundlæggende oprydning og et kvalitetsløft. Den kurs blev imidlertid allerede ændret i anden version af DDKM, som kom i 2012.