Skeptikere holder bestemt også af dialog og gode løsninger. Dog ikke altid, ikke for hver en pris. Skeptikerne har typisk gjort sig den ulejlighed at formulere, hvad de opfatter som afgørende værdier. Skeptikere er nemlig stolte af, at der er emner, som er mere vigtige end andre emner, og at disse emner er værd at stå fast på. At kunne sige nej på relevante tidspunkter handler om at have integritet. Et velplaceret nej vidner om en evne til at skelne mellem vigtigt og uvigtigt, når der skal søges løsninger og dialog.
En ægte Skeptiker ved man, hvor man har. En skeptiker stiller sig kritisk, når en lind strøm af nye og omfattende mængder af opgaver tilsyneladende vedbliver at dale ned over almen praksis som vintersne.
Der er mange opgaver, som det omgivende sundhedsvæsen ikke længere ser sig i stand til at løse pga. nedskæringer og kapacitetsproblemer, og som i princippet kan udføres godt og billigt i almen praksis.
Det drejer sig f.eks. om pasning af akutpladser i kommunerne, overtagelse af tunge ikke-psykotiske psykiatriske problemstillinger, som distriktspsykiatrien ikke længere kan passe og om kræftkontroller, der ikke er fundet evidens for at udføre på sygehusene, men som ingen tør fjerne helt. Der er hospitalspatienter, som udskrives tidligere og tidligere pga. nedlæggelse af sengepladser, og der er ambulatoriepatienter, som ikke længere kan følges på hospitalerne pga. lukninger og besparelser.
Er det almen medicinske kerneområder at varetage disse funktioner? Tager vi alle disse opgaver på os, vil det ske på bekostning af kerneværdier som tid, kontinuitet og udømmende lydhørhed på patientens præmisser. Vi kan ikke det hele, der må nødvendigvis prioriteres i opgaverne.
I en tid med udtalt mangel på praktiserende læger, skal vi da lade Ja-hattene varetage almen praksis´ anliggender, mens de lukker kerneværdierne ud af bagdøren? Eller skal vi lade skeptikerne spørge sig selv og hinanden om, hvad vi vil bruge vores begrænsede lægeressourcer til i almen praksis?