Studiet fra JAMA beskriver imidlertid videnskabeligt set denne person meget præcist og baseret på patientudsagn om lægers opførsel. Der er to patientcitater i artiklen, der siger det bedre end tal og statistik: “Jeg spurgte doktor Y, hvor lang tid han troede, operationen ville tage. Han svarede: ’Hør nu, din kone vil dø uden denne operation, ikke. Hvis du hellere vil stille mig spørgsmål end lade mig gøre mit arbejde, så kan jeg lige så godt gå hjem og lade være med at operere hende’”.
Mens en anden patient havde følgende observation: “Jeg overværede en meget intens meningsudveksling mellem læge Z og en sygeplejerske. Det var meget svært at overvære, hvordan lægen tydeligt forsøgte at ydmyge en anden person på den måde. Jeg skammede mig over at overvære det, og det gav mig en følelse af sårbarhed som patient”.
Patientinddragelse er det nye plaster på sundhedsvæsenets største sår: Patientfjendtlige kulturer, negativ psykologi og sygelig samtalestil interkollegialt og med patienterne. Studiet her tyder på, at patienter måske er bedre end os selv til at sætte dagsordenen for den stille, nødvendige revolution i sundhedsvæsenet: Vi skal tale ordentligt om og med patienterne og hinanden. Det ér ikke læger, der skal skabe sårbarhed hos patienter. Sig nej til de sure læger, der får dig til at lave fejl – så er du sød.
P.s.: Alternativ adgang til blogindlægget ” Rigtige kirurger hader catering kompetencer”, hvis du ikke har adgang til det via Ugeskrift for Læger: http://ligeglobalsundhed.blogspot.dk/2016/04/rigtige-hjernekirurger-hader-catering.html
1. Hickson GB, Federspiel CF, Pichert JW, Miller CS, Gauld-Jaeger J, Bost P. Patient complaints and malpractice risk. JAMA. 2002;287(22):2951-2957.
2. Stelfox HT, Gandhi TK, Orav EJ, Gustafson ML. The relation of patient satisfaction with complaints against physicians and malpractice lawsuits. Am J Med. 2005;118(10):1126-1133.
3. Bismark MM, Spittal MJ, Gurrin LC, Ward M, Studdert DM. Identification of doctors at risk of recurrent complaints: a national study of healthcare complaints in Australia. BMJ Qual Saf. 2013;22(7):532-540.