Tilsyneladende vil længere accepteret ventetid stresse personalet i 1813 mindre! Min påstand er, at der nok ikke vil være færre borgere, der vil forsøge at komme igennem nåleøjet til 1813 for at skåne det travle sundhedspersonale.
SST var på tilsyn i 1813 enheden 12/3-14. Efterfølgende rapport fra SST om 1813 indskærpede, at instrukser, journalføring og epikriser skulle forbedres, MEN der stod intet i rapporten om, at ventetider i 1813 var for lange eller kritisable.
Hvor lang ventetid skal borgeren acceptere for at komme igennem til akut hjælp?
Jeg mener ikke, at man kan forvente, at en borger altid er klar over, hvornår noget er meget alvorligt, og hvornår noget er mindre alvorligt. Det kan for lægmand være svært at identificere, hvornår noget er "112–agtigt". Derfor er det vigtigt, at borgeren hurtigt kommer igennem til sundhedsfagligt personale med så lidt ventetid som muligt.
Er det acceptabelt, at Danske Regioner selv kan bestemme længden af ventetider i lægevagten og 1813?
Og er det acceptabelt, at ventetiden i telefonen er længere i Region Hovedstaden end i landets øvrige fire regioner? Kan SST stiltiende acceptere denne eklatante forskel i ventetid?
Jeg mener, at Sundhedsstyrelsen burde udarbejde kliniske retningslinjer for ventetider på lægevagt og akutfunktioner som 1813.
Der bør være ens standarder for ventetider i alle fem regioner for at understøtte, at folk i Danmark har mulighed for hurtig og nem adgang til akut hjælp i telefonen og kan få behandling i et sundhedsvæsen af høj faglig kvalitet, som Sundhedsstyrelsen selv anfører!