Skip to main content

BLOG - Per Pedersen: Sundhedsstyrelsen har ingen retningslinjer for ventetider i 1813

Der er udarbejdet mange kliniske retningslinjer – eksempelvis for "atypiske brystsmerter" og håndtering af MRSA. Men hvad med retningslinjer for ventetider i telefonen i lægevagten og hos egen læge?

9. jun. 2015
4 min.

Sundhedsstyrelsen (SST) er den øverste sundheds- og lægemiddelfaglige myndighed i Danmark.

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside står der blandt andet følgende: "Vi sætter fælles rammer og retning for sundheden - med fokus på borgere og patienter. I samarbejde med beslutningstagere er vi med til at understøtte, at folk i Danmark har mulighed for at leve sundt og kan få behandling i et sundhedsvæsen af høj faglig kvalitet".

SST udarbejder nationale kliniske retningslinjer, som medarbejdere i sundhedsvæsenet skal rette sig efter. Der er udarbejdet mange kliniske retningslinjer – eksempelvis for "atypiske brystsmerter" og håndtering af MRSA.

Men hvad med retningslinjer for ventetider i telefonen i lægevagten og hos egen læge? Hvad med retningslinjer for ventetiden i telefonen til 112? Hvad med retningslinjer for ventetiden til at komme igennem til 1813?

Er det acceptabelt, at ventetiden i telefonen er længere i Region Hovedstaden end i landets øvrige fire regioner? Kan SST stiltiende acceptere denne eklatante forskel i ventetid?

Efter kontakt til SST oplyses, at der er ikke er udarbejdet nationale kliniske retningslinjer for ventetider eller "måltal" i SST regi. Det hører under den regionale drift!

SST oplyser, at måltal for almen praksis er noget, som overenskomstmæssigt aftales mellem Danske Regioner og Praktiserende Lægers Organisation (PLO), hvilket også gælder drift af lægevagt og ventetider i lægevagten.

Ventetid på 112 hører under den regionale drift, og ventetider reguleres regionalt fra.

I Region Hovedstaden er lægevagten erstattet af 1813. Ventetiden på at komme i kontakt med en sundhedsfaglig person i 1813 er markant længere, end den er i de andre fire regioner, hvor læger sidder helt i front ved telefonerne.

SST oplyser, at da ventetider hører ind under den regionale drift, kan Region Hovedstaden så at sige lave en aftale med sig selv om hvor lang tid, ventetiden må være i telefonen i 1813!

Aktuelt har forligspartierne i regionsrådet i Hovedstaden erkendt, at 1813 ikke indfrier sin egen målsætning om, at 90 pct. af de borgere, der ringer til 1813, kommer igennem inden for tre minutter. (Den målsætning overholder de fire andre regioner).

Meldingen fra forligspartierne i Region Hovedstaden er, at det kan komme på tale at lempe på den hidtidige politiske målsætning om, at 90 pct. af opkaldene skal besvares inden for tre minutter, som vurderes at være med til at presse og stresse medarbejderne i urimelig grad.

Faktaboks

Fakta

Tilsyneladende vil længere accepteret ventetid stresse personalet i 1813 mindre! Min påstand er, at der nok ikke vil være færre borgere, der vil forsøge at komme igennem nåleøjet til 1813 for at skåne det travle sundhedspersonale.

SST var på tilsyn i 1813 enheden 12/3-14. Efterfølgende rapport fra SST om 1813 indskærpede, at instrukser, journalføring og epikriser skulle forbedres, MEN der stod intet i rapporten om, at ventetider i 1813 var for lange eller kritisable.

Hvor lang ventetid skal borgeren acceptere for at komme igennem til akut hjælp?

Jeg mener ikke, at man kan forvente, at en borger altid er klar over, hvornår noget er meget alvorligt, og hvornår noget er mindre alvorligt. Det kan for lægmand være svært at identificere, hvornår noget er "112–agtigt". Derfor er det vigtigt, at borgeren hurtigt kommer igennem til sundhedsfagligt personale med så lidt ventetid som muligt.

Er det acceptabelt, at Danske Regioner selv kan bestemme længden af ventetider i lægevagten og 1813?

Og er det acceptabelt, at ventetiden i telefonen er længere i Region Hovedstaden end i landets øvrige fire regioner? Kan SST stiltiende acceptere denne eklatante forskel i ventetid?

Jeg mener, at Sundhedsstyrelsen burde udarbejde kliniske retningslinjer for ventetider på lægevagt og akutfunktioner som 1813.

Der bør være ens standarder for ventetider i alle fem regioner for at understøtte, at folk i Danmark har mulighed for hurtig og nem adgang til akut hjælp i telefonen og kan få behandling i et sundhedsvæsen af høj faglig kvalitet, som Sundhedsstyrelsen selv anfører!