Skip to main content

BLOG - Soile Friis: Klinisk arbejde og administration skal følges ad

Så kører debatten igen: Hvorfor skal læger og sygeplejerskerbruge deres tid foran pc'en og registrere? Så går der værdifuld tid fra patienterne!

11. feb. 2015
3 min.

Så kører debatten igen: Hvorfor skal læger og sygeplejerskerbruge deres tid foran pc'en og registrere? Så går der værdifuld tid fra patienterne!

​Jeg forstår godt, at lægerne og sygeplejersker klager. Jeg synes også, at det er godt, at de vil væk fra skærmen og ud til patienterne.

​Debatten ender måske også denne gang med, at nu må politikerne handle og fjerne ”unødvendige” registreringer og dokumentation. Men hvad sker der så? Om fire måneder kan pressen lave den samme historie igen og så kommer registreringerne tilbage!

Løsningen er ikke at afskaffe registreringer og dokumentation. Løsningen er at få de rette sundhedspersoner til at varetage opgaven.

​Sådan kan registreringspendulet jo svinge frem og tilbage.

​Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd har fokus på forebyggelse, forskning, undersøgelse, pleje og behandling. Og med rette! Men dokumentation og registrering er bare et uundgåeligt vilkår i et moderne sundhedsvæsen. Dét er sammen med det gode kliniske arbejde med til at sikre gode patientforløb.

​Løsningen er ikke at afskaffe registreringer og dokumentation. Løsningen er at få de rette sundhedspersoner til at varetage opgaven.

​Mine medlemmers kernekompetence er netop registrering og dokumentation. Ja, alt det sundhedsadministrative der følger med patientforløbene.

​Mit motto er: De rette kompetencer til opgaverne og til gavn for patienten.

Faktaboks

Fakta

​Her kommer forslag til løsninger:

1. Væk med unødvendig registrering og dokumentation. Det er selvsagt i alles interesse. Både medarbejdernes, patienternes og skatteydernes. Ude på gulvet skal vi finde frem til det overflødige og foreslå det fjernet. Det kan alle faggrupper deltage i.

2. Hver opgave skal løses af de medarbejdere, som har de rette kompetencer til lige den opgave. Det er ude på gulvet, at ledere og medarbejderne skal samarbejde om, hvordan opgaverne fordeles og hvordan de placeres, så de udføres mest effektivt.

3. Løsning 1 og 2 kræver politisk vilje til at give magten til de, der kan handle og agere tæt på patienterne. Det kræver gode ledelser, der viser tillid og også givermagten videre til de lokale ledere og medarbejdere.

4. Inddrag viden og erfaring fra medarbejdere og andrerelevante parter, når noget er svært, eller der skal tænkes nyt. Det lyder måske, som om jeg klynker over, at lægesekretærerne er blevet glemt, men faktisk handler det om, at det kliniske og det administrative arbejde skal gå hånd i hånd. Vi er afhængige af hinanden. Derfor skal der fokuseres på begge dele, hvis vi skal nå målene til gavn for patienterne.

​Det ville klæde debatten om registrering og dokumentation i sundhedsvæsnet at inddrage viden og erfaring fra alle de, der er tæt på opgaverne. Så kan vi få mindre spild og større effektivitet.