Boganmeldelse: Dansk medicinsk historisk årbog.

Professor dr.med. Finn Gyntelberg

15. apr. 2014

Indholdet omfatter referater af selskabernes møder, boganmeldelser og ikke mindst en palet af fremragende kapitler med medicinskhistoriske emner spændende fra oldtid til forrige århundrede. Om end de burde, kan ikke alle nævnes her, men flere kan.

Sonne O., Almind G., Bonderup G., et al.(red) Dansk medicinsk historisk årbog. Aarhus .Dansk Medicinsk-historisk Selskab. 2013 256 sider. Pris 150 kr. ISSN 0084-9588

I et flot illustreret kapitel gennemgår Claus Fenger 700 års danske tekster om folkesygdommen hæmorider. En overordentlig omfattende og grundig gennemgang, som bør interessere enhver kirurg. Fra den medicinske historie gennemgås opdagelsen af heparinet og dettes første anvendelse i en meget omfattende og detaljeret beskrivelse, som indeholder ret svært tilgængelige passager om koagulationssystemet. Men spændende er den. For anmelderen er ordet staphylagra nyt, men det er ordet for et instrument fra romertiden benyttet til fjernelse af uvula, polypper og hæmorider. Instrumentets anvendelse diskuteres på interessant vis af Annette Frølich og Marianne Schrøder.

Kristina Lenz beskriver helbredsforholdene blandt de frigivne slaver på St. Croix i tiden efter 1848. Med spædbarnsdødeligheden (37%) som et velegnet mål for en befolknings sundhedstilstand forsøger forfatteren at forklare, hvorfor denne var dobbelt så høj på St. Croix end på de britiske øer i Caribien. Med en overbevisende argumentation er forklaringen plantageejernes store politiske indflydelse, deres grådighed og selviskhed samt de danske myndigheders laden stå til. En blændende og rystende beskrivelse.

Søfartsmedicinen får omtale i et kapitel af Pernille Munksgaard og Ole Sonne, hvor en sømands breve til forældrene fra sejladser i årene 1947-77 beskriver en række interessante helbredsforhold blandt søens folk. Forfatterne giver en fremragende beskrivelse af de ret ekstreme arbejdsmiljøforhold til søs, med deraf følgende ulykkesrisici og risiko for erhvervssygdomme såsom asbestsygdomme, forgiftninger og psykisk lidelse. Daværende søfolks store risiko for kønssygdomme får også et ord med på vejen. De øvrige kapitler omhandler så interessante emner som en bedøvende svamp, Hippokrates' opfattelse af forplantningen, spejderbevægelsens betydning for nutidens bloddonorkorps og en fremragende biografi om professor Tage Hansen.

Årbogen kan anbefales enhver med blot beskeden historisk interesse.

Professor dr.med. Finn Gyntelberg

E-mail: finn.gyntelberg@gmail.com