Boganmeldelse: Den alvorlige samtale. Sygdomsfortællingens veje og vildveje

Onkolog Lisbeth Andersen

24. nov. 2015

Bogen er baseret på et forskningsprojekt, der udspringer af forfatterens erfaring med uhelbredelig kræft, hendes mands sygehistorie omtales kort, en påmindelse om, at hun ikke kun er forsker. Ti kræftpatienter blev fulgt fra første konsultation og i seks måneder derefter med fokus på, hvordan narrativet ændrer kurs efter determinationspunktet, og hvordan førsygdoms- og sygdomsnarrativet kan forenes – eller med andre ord, hvordan der efter information om en livstruende sygdom (determinationspunktet) kan findes en mening og undgås kontroltab. Håndtering af tab afhænger af, hvordan patienten mødes første gang efter tabet/diagnosen, at han ses som et helt menneske, ikke en syg krop, og hvor samtalen er afgørende for det kommende forløb, det er dén, patienten refererer til og den, der kan skabe en fælles fortælling.

Forfatter: Merete Demant Jakobsen: Forlag: Nyt fra Munksgaard. 2015 Sider 200. Pris 235 kr.

Bogen kan læses af alle, der beskæftiger sig med tab. Min anbefaling er, at man læser bogen, lader den bundfælde sig og derefter ser på egen praksis, lader sig inspirere til at møde patienter som personer, som man vil påtage sig ansvar for at samarbejde med for at gøre retningsskiftet ved tab så smertefrit som muligt. I så fald bliver man klogere på, hvilken betydning man selv har både som læge og som menneske i andres liv.

I bogen anvendes der uddrag af romaner af Tolstoj og Solsjenitsyn og citater af mange forfattere og filosoffer, der viser, at tab af kontrol ikke kun er et nutidigt problem og ikke er et eksklusivt problem. Der, hvor det bliver svært, er, hvor antropologen taler, shamanisme bruges til at forklare det svært forklarlige, det svært forklarlige bliver dermed forklaret med noget uforståeligt. Sproget gør bogen noget vanskelig at læse, der skiftes mellem videnskabelig tekst, uddrag af romaner og afskrift af interview. Denne form skaber dynamik i teksten, men da det ikke er en akademisk afhandling, kunne den videnskabelige del være mindre fremmedordstung og interviewteksterne delvis omskrevet mhp. at gøre bogen mere læseværdig.

Onkolog Lisbeth Andersen.

E-mail: lja@dadlnet.dk