Boganmeldelse: Uden samvittighed. Psykopaterne iblandt os og deres forstyrrede og skræmmende verden

Praktiserende psykiater Pia Glyngdal

28. jun. 2016

Robert D. Hare har arbejdet med psykopati siden 1960'erne, og hans arbejde har haft stor international gennemslagskraft. F.eks. bliver hans ”psykopatitjekliste” også benyttet i Danmark som prædiktor for farlighed.

I 1993 udgav han ”Without conscience”, henvendt til ikkefagpersoner. Med få ændringer blev den genudgivet i 1999. Det er denne bog, der nu er oversat til dansk.

Forfatter: Robert D. Hare Forlag: Dansk Psykologisk Forlag, 2016 Sider: 312. Pris: 299 kr.

I bogen gennemgås personkredsens karakteristika, variationer, følgevirkninger samt ætiologiske, sociobiologiske (evolutionære) og behandlingsmæssige forhold. Bogen er spækket med eksempler: Hans egne ”patienter”, berømte drabsmænd, svindlere og i stor grad fiktive personer: Shakespeares Richard III, J.R. Ewing fra tv-serien Dallas og Hanibal Lector. De mange eksempler gør bogen letlæselig og underholdende, men fakta og fiktion fremstilles helt ligeværdigt, hvilket ikke yder forfatterens egen forskning fuld fortjeneste.

Fokus er lagt på den kriminelle – voldelige og sadistiske – psykopat med så stor detaljeringsgrad, at anmelderen (der ellers ikke er sart) var nødt til at læse bogen af flere omgange. ”Subkriminelle psykopater” omtales kun begrænset, men i kapitlerne om psykopatens sprog og kropssprog formidles dyb indsigt.

Bogen har over 150 referencer – mest til populære bøger om emnet – og bortset fra tre referencer fra 1995 er alle fra før 1993. Diagnosesystemet, der refereres til, er DSM IV, dvs. det diagnosesystem, der blev benyttet i USA og Canada frem til maj 2014. Bogen er veloversat i et flydende og varieret sprog, men man har i den faglige bearbejdning hverken forholdt sig til, at der er gået over 20 år, fra bogen blev udgivet første gang, eller til dansk tradition. En arbejdsindsats på dette felt ville have gjort bogen mere nærværende. ”Uden samvittighed” er en bog, der bør læses på engelsk eller dansk af særligt interesserede. Af lignende bøger findes ”Charmør og tyran” (på dansk i 2002), som vel at mærke er mere anbefalelsesværdig end denne bog for såvel fagpersoner som lægfolk.

Praktiserende psykiater Pia Glyngdal

E-mail: d213829@dadlnet.dk