Skip to main content

Det går fremad - især hvis alle parter spiller med

Direktør Claus Juhl, Økonomistyrelsen. E-mail: tih@oes.dk

31. okt. 2005
2 min.

Ugeskrift for Læger bragte den 8. august to artikler (»Elektronisk faktura om store praktiske problemer« og »Samarbejde med en del af det offentlige system«) om de udfordringer, der har vist sig i kølvandet på det offentliges overgang til elektronisk fakturering.

Begge indlæg handler blandt andet om, at offentligt ansatte ikke er i stand til at afgive relevante oplysninger. Attest-udvalget nævner, at »det ikke kan forventes, at funktionæren i arresten har disse (EAN-numre, red.) parat«.

Jo, det må forventes, at offentligt ansatte, der disponerer, herunder bestiller lægeydelser, er bekendt med reglerne, der klart siger, at de skal angive det berømte EAN-nummer.

Det offentlige modtager i dag - seks måneder efter loven trådte i kraft - over 1 mio. elektroniske regninger om måneden. Med andre ord er vi godt på vej - om end der stadig er udfordringer. Mange myndigheder og virksomheder har indført nye arbejdsgange. De allerfleste er ved at være over omstillingsfasen og på vej ind i almindelig dagligdag.

Opgaven, der ligger foran os, er at rydde de sten af vejen, der forhindrer både lægen og den offentlige myndighed i at høste fordelene ved digitaliseringen. Attestudvalget fremhæver selv i sit indlæg, at digitalisering af arbejdsgange også finder sted hos lægen (tidsbestilling), formodentligt med samme målsætning som elektronisk fakturering, nemlig at effektivisere arbejdsgange og frigøre ressourcer til at løse andre opgaver.

Attestudvalget og Økonomistyrelsen har været i dialog om, hvordan vi i fællesskab finder løsninger på den praktiske overgang til elektronisk fakturering - her duer det ikke blot at sig nej - der er brug for, at alle gode kræfter udtænker konstruktive forslag. Vi håber fortsat, at vi kan løse problemerne i fællesskab og ser frem til forbedringer af procedurer, som hen ad vejen giver en lettere administration både hos myndigheder og i den enkelte praksis.