Skip to main content

Frygt ikke det frivillige arbejde

Den medicinske ekspertviden skal suppleres af andre kompetencer. De kan findes i frivilligt arbejde. Men fremdriftsreformen holder de studerende tilbage fra den slags arbejde.

Søren Valgreen Knudsen, stud. med. Aalborg Universitet

27. jun. 2016
3 min.

Der er efterhånden udbredt enighed om, at det at være en god læge kræver kompetencer ud over den medicinske ekspertrolle, og Sundhedsstyrelsen har derfor udviklet en række kompetencer eller lægeroller, der skal supplere den medicinske ekspertviden for at danne den hele læge. De medicinske uddannelser er i stigende grad begyndt at inkorporere disse kompetencer i uddannelsesrepertoiret, men at lære kommunikation og samarbejde tager tid, og mange studerende mener ikke, at det er tilstrækkeligt.

Heldigvis har mange lægestuderende fundet et andet sted at udvikle disse kompetencer, og det har i mange år været mere reglen end undtagelsen, at en medicinstuderende er involveret i en af de mange frivillige organisationer, hvor man arbejder på at fremme sundhed, gøre vores studium bedre eller tilbyder ekstra træning og indsigt i de mange forskellige specialer.

Personligt har jeg været aktiv i IMCC, FADL og Medicinerrådet, og disse foreninger har givet mig en fantastisk mulighed for på en sjov og relevant måde at øve mig i bl.a. samarbejde, formidling og ledelse. Alt sammen i nogle rammer, hvor jeg har kunnet komme væk fra læsesalen, har fået venner på tværs af årgange og universiteter, har kunnet anvende min medicinske viden i praksis og også nogle gange faktisk har følt, at jeg har gjort en forskel. For mig er der ingen tvivl om, at mine år i de frivillige miljøer har været grundpillen i, at jeg har kunnet gennemføre seks års intenst studium uden at opleve den ensomhed, som nogle studerende desværre falder i.

Derfor skal der lyde en opfordring til universitetsledelserne: Værdsæt og værn nu om det frivillige arbejde. I har mulighed for at indføre en klausul, der udelukker det frivillige arbejde fra fremdriftsreglerne, brug den!

Desværre har mange af disse frivillige foreninger gennem de seneste år oplevet et stigende rekrutteringsproblem. De studerende holder sig tilbage, bl.a. fordi de er bange for, at deres engagement i det frivillige arbejde øger risikoen for at dumpe i et fag, og at de herefter bliver ramt af fremdriftsreformens hårde hammer. Men når nu mange af os har mistet muligheden for klinisk vikariat, forskningssemester og projekter i udviklingslande, er foreningslivet den sidste mulighed for at få de nødvendige kompetencer.

Derfor skal der lyde en opfordring til universitetsledelserne: Værdsæt og værn nu om det frivillige arbejde. I har mulighed for at indføre en klausul, der udelukker det frivillige arbejde fra fremdriftsreglerne, brug den!

Og en opfordring til mine medstuderende: Stå nu fast! Vær ikke bange for at involvere dig i en frivillig forening. Noget af tiden går selvsagt fra tid, du kan bruge på at læse. Måske får du ikke topkarakterer hver gang, men til gengæld får du godt samvær og sjove studieår og deltager i fællesskaber, som får en stor dannende betydning for dig som kommende læge. Selvfølgelig skal den dybe faglighed stå centralt i uddannelsen, men gode karakterer er ikke alt. Hvis vi skal blive dygtige læger, skal vi kunne forene de faglige med de kommunikative og samarbejdende kompetencer.