Skip to main content

Har du blot læst til læge?

4/5-årsreglen har så mange negative konsekvenser - også på medicinstudiet, hvor man har blikket rettet mod ekstrakurikullære erfaringer, som er blevet helt nødvendige.

Elif Bayram

23. dec. 2014
3 min.

Kampen om speciallægeuddannelsen er gradvist intensiveret de seneste år siden indførslen af 4/5-års reglen. Det har affødt en CV-rytterkultur, der handler om at forlænge sit studie mest muligt med lægevikariat, forskning og at sikre sig en ph.d. til forlængelse af sin 5-års frist, da man ved ”blot” at blive læge til tiden risikerer at falde for 5-års reglen, fordi man ikke har de samme ekstrakurikullære erfaringer som stort set alle andre. Et godt eksempel på denne kultur er den nye tilkomst af basisgrupper på Københavns Universitet (KU), der umiskendeligt ligner allerede eksisterende basisgrupper. Der er folk, der møder op første dag og spørger, hvornår de kan få en udtalelse for, at de har været aktive indenfor denne basisgruppe – uanset om de har tænkt sig at komme igen eller ej.

Ydermere var der i 2009 8 prægraduate forskningsårsstuderende på Medicin og odontologi på KU, i 2012 var tallet 138, i dag er vi oppe på 413, dvs. det fra 5-års reglens indførsel er steget fra 8 studerende til 413! Det er et klart udtryk for at medicinstuderende gerne vil være læger og vil ud at arbejde på hospitalerne tidligt, men i lyset af 5-års reglen tvinges til at træffe valg om speciale inden man har stiftet bekendtskab med disse. Presset for at udgive artikler er blevet enormt og forskningsaktivitet er blevet et højt vægtet selektionskrav på mange specialer. Da ph.d.’en giver dispensation i forhold til 5-års reglen er den blevet et nødvendigt onde for mange i jagten på forskningsaktivitet.

Da ph.d.’en giver dispensation i forhold til 5-års reglen er den blevet et nødvendigt onde for mange i jagten på forskningsaktivitet

Mens 5-års reglen ikke gavner hospitalerne, lægerne, den kliniske faglighed og i sidste ende patienterne, kan forskerne til gengæld klappe sig selv i hænderne, da medicinstuderende forsker til løn langt under en postgraduats – og i nogle tilfælde helt gratis.

Da 4-års reglen i februar blev til en 5-års regel, udskød man blot problemerne et år mere. I januar 2014 viste en rapport fra Studenterrådgivningen at flere medicinstuderende har behov for psykologhjælp. Selvom de studerende ikke nævner 5-års reglen, er det meget tydeligt , at medicinstudiet ikke længere er et studie, der kun uddanner læger, men læger der skal kunne uddanne sig og forske ved siden af, samtidig med at de er med i 3 forskellige frivillige basisgrupper.

Hvis 5-årsreglen bliver skrottet vil det lette det psykiske pres på medicinstuderende, og det vil gavne den enkelte studerende at kunne fordybe sig i de dele af studiet, de føler interessant – og så kan specialevalget komme, når man har den fornødne erfaring indenfor sundhedsvæsnet.