Skip to main content

»I have a dream …«

That one day our computer systems will work, and that an administrator and a doctor will walk hand in hand in Denmark!

Praktiserende læge Kim McKenzie Rønhof, e-mail: ronhof@me.com

15. aug. 2018
3 min.

Vi har bøvlet med vores it-systemer, siden de kom. Men der er stadig ganske betydelige problemer, især med at få patientforløbene til hænge sammen, værst når de krydser sektorgrænserne.

Jeg har haft en drøm om en løsning siden 1995. Måske er det på tide at realisere den.

Vi kan løse de fleste af vores it-problemer, men kun hvis vi er villige til at gå nye veje.

Løsningen er baseret på to simple principper: 1) En patient har kun en journal = vi skriver alle i den samme journal. 2) Det er behandleren = brugeren, der bestemmer, hvilket it-system vedkommende ønsker at bruge og ikke klinikejeren eller sygehusledelsen.

Ad 1) Det betyder, at der skal laves en central patientjournaldatabase. Som alle it-systemer skal skrive til /læse fra. Ad 2) Der er nu ingen grund til at alle på en afdeling eller i en klinik skal bruge samme system.

Brugerne får derfor et valg af system og kan vælge det system, vedkommende synes bedst om.

Denne løsning frembringer dog et nyt problem: nemlig datamængden i en fælles patientjournal.

Endelig løser en centraldatabase i sig selv ikke sektorskiftproblemerne.

Løsningen

Løsningen kunne være at koble journalelementerne til et forløb foruden en diagnose.

Vi kan lade journalen være opsplittet i flere forskellige journaler, dem vi reelt bruger idag, men forløbene vil være koblet på tværs af journalerne.

Herved opnår vi at kunne simplificere journalen, men alligevel koble sektorerne sammen på tværs af journalerne.

Vi kan løse de fleste af vores it-problemer, men kun hvis vi er villige til at gå nye veje.

Vi kan endda vælge at lade it-systemerne hjælpe os i disse patientforløb ved at lade nogle eller alle forløb være opkoblet til de kliniske vejledninger.

Systemet skal dynamisk kunne opbygge en forløbsforside for det enkelte forløb.

Hvilke valg og undersøgelser er der foretaget? Hvilke er ikke foretaget?

Hvis man ved dette, er udskrivningskort stort set unødvendige, og man får som behandler et hurtigt, præcist og opdateret overblik over forløbet.

Vi behøver ikke at opfinde noget – alle it-teknikkerne findes allerede. Vi skal blot bruge dem på en intelligent måde.

Journalstrukturen

Men selv om løsningen lyder simpel, ved vi alle sammen, at det er den ikke.

Det store arbejde ligger i at blive enige om journalstrukturen.

Når vi er enige om den, kan vi lave en databasestruktur, som på effektiv vis kan understøtte vores valgte journalstruktur eller måske rettere flere journalstrukturer. Databasen skal blot kunne rumme en eventuel forskellighed.

Lægeforeningen har hidtil ment, at projektet er politisk urealiserbart. Sundhedsministeriet er dog villig til at gå i dialog med os, hvis Lægeforeningen vil – det har man ikke ønsket fra Lægeforeningen.

Hvis vi skal gå sammen hånd i hånd, bliver det derfor op til brugerne = os alle at få dette realiseret. Vi må skabe en bevægelse, som ønsker at gøre op med de nuværende systemer, og som har et reelt alternativ til dem. Jeg har givet mit bud via ovenstående – systemet har jeg kaldt Dellingr, og I kan se en lidt fyldigere beskrivelse på dellingr.dk. Jeg har ingen økonomiske interesser i projektet og er ikke koblet til noget it-firma. Jeg synes bare, at vi trænger til en fornyelse, en ny dag for vores it-systemer og Dellingr var Asagud for morgengryet. Han var gift med Nat og de fik sammen barnet Dag – lad os skabe en ny it-Dag sammen.