Skip to main content

Kære ledere i Lægeforeningen

Overlæge Olav Wendelboe Nielsen, Kardiologisk Afdeling Y, Bispebjerg Hospital. E-mail: own@dadlnet.dk

27. jan. 2012
4 min.

Interessekonflikter: ingen

Jeg er glad for at kunne hjælpe DADL med at henlede opmærksomheden på en trussel mod foreningen. Henvendelsen handler om at tilbyde en tidssvarende mailservice til medlemmerne. Dette område er vigtigt, fordi det formentlig er den service, der (endnu) bruges mest aktivt og af de fleste medlemmer i foreningen.

For ca. 15-16 år siden var jeg en af de første til at få en mail i Lægeforeningen, fordi jeg er tilhænger af, at Lægeforeningen med en fælles mailadresse giver et indtryk af en stærk og samlet gruppe, og fordi det gerne skulle kunne sikre os nogle stordriftsfordele og ekstra muligheder. Men den ordning Lægeforeningen tilbyder, gør ikke livet lettere.

Webmail er både mangelfuld, utidssvarende og besværlig. Da jeg i min frustration ville starte en debat herom på »lægedebatten«, måtte jeg konstatere, at den led af de samme mangler med lange log in-tider, lange svartider og manglende deltagelse, så det opgav jeg, og det vil ikke blive omtalt yderligere. Derfor skriver jeg nu til foreningens beslutningstagere.

De faciliteter, jeg kunne ønske mig af en ny mailordning, er:

  1. Et simpelt navn; f.eks. dandoc.dk, dandoctor.dk eller lignende (det er ledigt). Det er stort set umuligt at forklare nogen i en telefon, at der ikke skal være punktum mellem dadl og net i Dadlnet.dk, at forkortelsen omhandler læger og ikke dadler, og endnu værre bliver det, når der kommunikeres på engelsk. Det var en umoden fejltagelse for mange år siden, da man valgte at kalde det dadlnet.dk. Tiden er inde til at rette op på det, eller i det mindste tilbyde et alias (dandoc.dk for Danish doctors er vel ikke så dårligt).

  2. En let adgang via webportalen. Det er meget gammeldags og besværligt at skrive hele mailnavnet d123456@dadlnet.dk ind hver gang. Yahoo, Gmail og andre kan gøre det bedre og nemmere.

  3. En tidssvarende lagerplads. Serverplads koster ingenting, så hvorfor begrænse det til 300 Mb? Det er yderst besværligt, og gratis tjenester som Yahoo og gmail tilbyder langt over 6 Gb plads. Vi betaler rigeligt i kontingent til principielt at kunne forlange en bedre ordning uden merbetaling.

  4. Bedre genkendelse af mailadresser i webmail når man indtaster i modtagerens mailadressefelt.

  5. Bedre funktionalitet af webmail når man arbejder i andre browsere end seneste version af Internet Explorer.

Lægeforeningen kan ikke tillade sig at være umoderne, hvad angår den digitale kommunikationsservice til medlemmerne. Mailordningen er nok det mest synlige tegn på medlemskab af Lægeforeningen. Hvis ikke ordningen ændres, vil flere helt sikkert forlade mailordningen og senere måske Lægeforeningen.

Jeg håber meget, at I vil tage denne henvendelse seriøst og formidle ovenstående forandringer på området.

I det mindste vil jeg opfordre til, at I reserverer et godt navn med det samme og laver en spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmerne for at undersøge sagen nærmere. Gerne med formulering af ovennævnte ankepunkter i et elektronisk spørgeskema udsendt til medlemmernes mail.

> Svar:

IT-chef Lars Kjær Winther, Lægeforeningen. E-mail: lkw@dadl.dk

Interessekonflikter: ingen

Tak for din interesse for Lægeforeningens it-løsninger. Det er meget nyttigt for os at få tilbagemeldinger og konkrete erfaringer fra medlemmer. Du kommer ind på flere problemstillinger, og derfor kommenterer jeg dem for overskueligheden enkeltvis.

Ad 1 - et simpelt navn

En ændring af domænenavnet for den fælles mailservice har været overvejet i flere omgange. Indtil nu har der ikke været tilstrækkelig opbakning til en ændring. Det beror bl.a. på, at @dadlnet.dk er et indarbejdet navn for læger i Danmark. Vi er åbne over for et navneskift, når der viser sig grundlag for en ændring.

Ad 2 - en let adgang til webportalen

Vores leverandør har oplyst, at det ikke er muligt at undlade @dadlnet.dk og f.eks. blot at indtaste dxxxxxx, når der er flere kunder (domænenavne) på løsningen.

Ad 3 - En tidssvarende lagerplads

Gmail er »gratis«, fordi den er reklamefinansieret. Google bruger/skanner indholdet af e-mail for at lave målrettet markedsføring mod brugeren. Vi har prioriteret, at den fælles mailservice skal være reklamefri. Vi forhandler løbende muligheden for at få udvidet serverpladsen med vores leverandør. Det er muligt at tilkøbe mere funktionalitet og op til 5Gb lagerplads ved en opgradering til »fuld Exchange«.

Ad 4 - Bedre genkendelse af mailadresser i webmail

På webmailløsningen er det muligt at gemme brugerne i en online adressebog og derigennem finde frem til mailadresser. Hvis man anvender en lokal mailklient (f.eks. Outlook) er det muligt at benytte quickfind-funktionen, hvor en tidligere anvendt adressat genkendes efter få tastetryk.

Ad 5 - Bedre funktionalitet i andre browsere end Internet Explorer

Microsoft garanterer ikke fuld funktionalitet i alle browsere på markedet. Typisk vil de mest basale funktioner virke i de fleste browsere, herunder også i alternativer til Internet Explorer.

Med hensyn til mobilitet kan det oplyses, at det er muligt at få adgang til mail via en smartphone. Opsætningen heraf er forskellig fra telefon til telefon og ændrer sig løbende, efterhånden som der kommer nye telefoner. Du vil med stor sikkerhed kunne finde vejledning til opsætningen i den til telefonen medfølgende manual eller ved henvendelse til leverandøren af din telefon. Det er muligt at finde inspiration i denne vejledning til opsætning af mail på en iPhone: http://support.tdcwebmore.dk/203.

Hvis du har spørgsmål til funktionalitet eller muligheder i den nuværende mailløsning, er du altid velkommen til at kontakte undertegnede eller mailsupporten på tlf. 8080 5550 eller via mail på support@dadlnet.dk.