Skip to main content

Kvantitative forskningsmetoder

♠ Overlæge, forskningslektor, dr.med. August G. Wang E-mail: agwang@get2net.dk

30. maj 2008
2 min.


Oprindelig er bogen udsprunget af forelæsninger ved den daværende Danmarks Lærerhøjskole.

Det drejer sig nu om sjette udgave. De tidligere udgaver var i forvejen udvidede, og i den nye udgave er der igen udvidelser, hvad der bringer bogen op på 378 sider, en anselig størrelse.

De første tre kapitler fylder 82 sider med en teoretisk indledning. De omhandler kriterier for videnskab og forskning, positivistiske videnskabskriterier og relationerne mellem disse. I det første kapitel anføres OECD's forskningsbegreb fra 1981 med de tre områder: grundforskning, anvendt forskning og udviklingsarbejde (blandt læger ofte kaldet interventionsforskning). Ellers forekommer især de to følgende kapitler at være meget teoretiske, omfattende og nærmest overvoksede.

Herefter følger et rimeligt overskueligt kapitel om teorier og hypoteser, herunder især om afprøvning af hypoteser. Kapitel 5 omhandler bedømmelse af psykologiske, empiriske artikler. Dette kapitel er meget relevant for læger. Forfatteren burde dog have anbragt kapitlet senere i bogen, efter at man har været igennem forskellige kapitler om forskningsmetoder.

Kapitel 6 omhandler variable og relationer, og kapitel 7 omhandler årsagsmodeller. To udmærkede kapitler af overskuelig længde.

Vi når side 145, før vi egentlig starter på de emner, som bogens titel antyder, nemlig kvantitative forskningsmetoder. Her er kapitel 8 en kort oversigt over empiriske forskningstyper, eksperimenter, korrelative undersøgelser (naturlige eksperimenter) og deskriptive undersøgelser og sammenligninger mellem disse. Gennem kapitler 9-19 ledes vi - frem til side 350 - gennem overskuelige og gode beskrivelser af metodedesign og undersøgelsestyper. Dette må opfattes som kernen i bogen med interessante kapitler om effektundersøgelser, eksperimenter med en person, tværkulturelle undersøgelser, arkivforskning mv. samt et nyt kapitel om sociometri.

Der afrundes med et kort, men godt kapitel om systematisk bedømmelse af empiriske kvantitative undersøgelser.

Der er et indeks, ikke omfattende, men til gengæld indeholdende mange af den empiriske forsknings kernebegreber.

Samlet set er bogen rigeligt stor, og især de første kapitler med teoretiske emner er for lange. Kernen i bogen om de forskellige metodedesign og undersøgelsestyper er god. Bogen er ifølge sin bagside beregnet til studerende, men er nok noget overlæsset og mindre pædagogisk til det niveau. Den er mere anvendelig til f.eks. psykologer og læger. Bogen ville vinde ved, at figurer o.l. var mere grafisk brugervenlige. Bogen egner sig til speciallægeuddannelsens forskerkurser og til ph.d.-studerende.