Skip to main content

Morten Staberg: Den enøjede konge

HiMMS-analysen af hospitalernes it er fuld af fejl. Den nævner for eksempel ikke, at folk møder en halv time før, for at tænde deres computere.

Morten Staberg, speciallæge i pædiatri

16. dec. 2014
3 min.

I dagene efter d. 28. november fyldtes min postkasse med beskeder, hvor venner berettiget gjorde sig muntre på min bekostning. Jeg var blevet poster-boy på Ugeskriftets artikel ”It på danske sygehuse er i topklasse”.

Da jeg læste artiklen, lo jeg såmænd også selv – lidt på samme måde, som når man trækker næsehår ud og griner, fordi det gør så sindssygt ondt, at tårerne triller ned ad kinderne. Der er så mange simplificeringer, fejl og problemer med analysen, at jeg kunne fylde et helt nummer af Ugeskriftet.

HiMSS er et Amerikansk analysefirma, der på en skala fra 0-7 gav danske hospitaler en 5’er. Det lyder jo fortryllende. Som den navnkundige, kokain-snusende rapper, Jokeren, synger: ”Godt taget knægt, klap dig selv på skulderen, op med hagen ik’, klap dig selv på skulderen.”

Der er så mange simplificeringer, fejl og problemer med analysen, at jeg kunne fylde et helt nummer af Ugeskriftet.

HiMSS har vurderet over 1000 niveau 6 og 7 hospitaler i USA alene. Tæller man ambulante hospitaler/klinikker med, er tallet nærmere 3500. Hospitaler der ikke har fået 6 eller 7 bliver ikke engang nævnt på deres hjemmeside. Der er altså tale om, at vi er blandt de bedste af taberne. Hurra! Trøstepræmien er på vej.

Når vi overhovedet har humpet os op på en 5’er, skyldes det, at skalaen skal kunne indeholde selv de mest udfordrede hospitaler. Når vi taler Europa alene, kan vi godte os over, at vi gennemsnitligt er længere fremme end både Slovenien og Tyrkiet.

Samtidig siger undersøgelsen kun noget om hvilke funktionaliteter, der teoretisk er til stede i systemerne. Den nævner ikke at hospitaler i Region Hovedstaden har underdimensionerede bredbåndsforbindelser, hvilket resulteret i latterlige ventetider i spidsbelastede perioder. Intet om at folk møder ind en halv time før tid for at tænde deres computere, fordi de er så længe om at starte op. Intet om at danske elektroniske journalsystemer i praksis knapt er mere end et tekstdokumenter og at der - bare i Jylland - er mindst 4 forskellige slags. Intet om at man i Region Hovedstaden har futtet 58 millioner af på forlænge supporten til det – i Microsoft og resten af universet – udgåede styresystem, Windows XP. Og jeg er endnu ikke nået til det DOS-lignende program, Grønt System, som blev udviklet, før musen og farveskærmen var opfundet, og som kun kan betjenes af seniore sekretærer med særlige Jedi-kræfter. Prosaisk opsummerer Mads Koch Hansen den førnævnte artikel med ordene: ”Det er afgørende, at løsningerne faktisk fungerer i den virkelige verden”.

For et par år siden skrev flere end 2500 læger under på at danske hospitalers IT kunne trænge til en kærlig hånd. Sandsynligvis vil de samme mennesker i dag skrive under på at blandt de blinde, er den enøjede konge.

Læs artiklen It på danske sygehuse er i topklasse her.