Svar til kronikken side 2968
Sundhedsstyrelsen kender – naturligvis – udmærket medicin.dk, ligesom vi kendte forgængerne Lægemiddelkataloget, Lægeforeningens Medicinfortegnelse, Medicinhåndbogen osv.
Vi har jævnligt og i varierende anledninger forholdt til, om disse forskellige publikationer falder ind under begrebet »lægemiddelreklame«. Det har vi ikke hidtil ment, og det mener vi fortsat ikke, at de gør. Ganske enkelt fordi der, som vi ser det, ikke er tale om publikationer, der har til formål at fremme ordinering, udlevering, salg eller forbrug af lægemidler.
På nogle punkter fraviger medicin.dk de produktresuméer, som myndighederne har godkendt. Det bifalder vi ikke nødvendigvis, men vi anerkender på den anden side, at der i den kliniske hverdag kan være behov for information med et lidt andet indhold, end produktresuméerne tilbyder.
Medicin.dk skal selvfølgelig være meget omhyggelig, når produktresuméerne fraviges. Det er heldigvis vores klare indtryk, at denne omhyggelighed varetages med stor nidkærhed af medicin.dk's redaktion.