Skip to main content

> Svar:

Formand Michael Dupont, Praktiserende Lægers Organisation. E-mail: plo@dadl.dk

8. feb. 2008
2 min.

Tak til Jens-Erik Larsen for en interessant kronik med en række forslag til løsning af problemerne med lægemanglen, som vi alle er opsat på at få løst. Pressens interesse for os skyldes, at de alment praktiserende læger fra alle sider af samfundet bliver anerkendt som en helt central figur i fremtidens sundhedsvæsen - og mon dog vi skal være så kede af det, når det kommer til stykket?

I min mundtlige formandsberetning på PLO's repræsentantskabsmøde i foråret sagde jeg, at lægemanglen simpelthen er den største udfordring for os i øjeblikket, og netop derfor udspringer de allerfleste af PLO's landspolitiske og/eller regionale udspil da også af ønsket om at imødegå konsekvenserne af lægemanglen. Landet over gennemføres på foranledning af PLO-tillidsfolk initiativer til at fastholde kolleger så længe som muligt, senest i Thyborøn. Tilsvarende gennemføres forslag, der sigter på at forbedre rekrutteringen til almen praksis. Forslaget om større lægehuse, som PLO's bestyrelse giver sin fulde opbakning, er bl.a. motiveret i den positive tiltrækningskraft på yngre almenmedicinere - seneste eksempel er Lægehuset Dokken i Thisted. Netop Dokken illustrerer, hvordan man kan få det bedste fra flere verdener - fællesskabets stordriftsfordele og faglige miljøer, samtidig med at muligheden for solopraksis og de tætte relationer mellem læge-patient bevares. En tilfredsstillende løsning af lægemanglen på længere sigt skabes kun ved at sikre et passende udbud af almenmedicinere, der svarer til samfundets stigende efterspørgsel. Efter intens påvirkning fra DSAM og PLO var det derfor også glædeligt at se, at Sundhedsstyrelsen omkring årsskiftet besluttede at øge uddannelseskapaciteten i almen medicin med 20 procent. Af samme grund kæmper PLO aktuelt for at sikre, at almen medicin som altovervejende hovedregel fortsat indgår i turnusforløbene.

Goodwill-reglerne har været et omdiskuteret emne i en del år, og jeg kan da godt være enig i, at »goodwill« for rigtig mange af vore kolleger efterhånden er et noget teoretisk begreb. Så måske indbyder den aktuelle situation til, at vi gen-overvejer vores regler.

Overenskomstforhandlingerne starter til foråret, og jeg kan forsikre, at der naturligvis i god tid inden forhandlingerne vil blive lagt op til bred medlemsdebat om PLO's overenskomstkrav.