Skip to main content

Tag vare på vores studerende – og tag ved lære af dem

Vi skal have en kultur, som byder de studerende velkommen på afdelingerne – og som er åben for, at læring kan gå begge veje.

Arkivfoto fra Herlev Hospital.
Arkivfoto fra Herlev Hospital.

Læge Kasper Bertelsen
E-mail: kasperbertelsen@dadlnet.dk

21. nov. 2017
3 min.

Jeg ville ønske, at vi var bedre til at passe på vores medicinstuderende i klinikken. Simpelthen.

Jeg ville ønske, at vi alle bidrog til at skabe et trygt og tillidsfuldt læringsmiljø.

Lad os lave en kulturændring, så medicinstuderende bliver behandlet med respekt og hjulpet med at finde vej i systemet. De skal ikke bare overlades til sig selv og kun få det med sig fra klinikken, de nu lige kan skrabe sammen, alt efter lægens humør den pågældende dag.

Lad os arbejde sammen om at opfordre de studerende til at byde ind og stille alle de vidunderlige og tankevækkende spørgsmål, de har.

De studerende er værdifulde sparringspartnere og kolleger.

Lad os skabe en kultur af hjælpsomhed og tillid, så det bliver ganske naturligt for alle at spørge om hjælp fra deres kolleger og at hjælpe andre.

Hvordan kan dettes udføres i praksis?

⁃ Alle læger skal sige goddag til de nye studerende den første dag til morgenkonferencen ved at give hånd og se dem i øjnene.

⁃ Det skal siges klart og tydeligt på introdagen, at alle deres spørgsmål er velkomne, og at det er godt, at de undres, samt at deres spørgsmål kan hjælpe os med at ændre gamle, uhensigtsmæssige vaner.

⁃ Det gøres klart for de studerende, at de er velkomne på afdelingen, og at vi er glade for, at de er her. Deres tilstedeværelse er værdsat.

⁃ Det gøres klart for de studerende, at de har kompetencer, som afdelingen kan bruge, og at vi gerne vil have deres hjælp til flere opgaver.

⁃ Den person, de skal gå til, hvis noget ikke fungerer, som det skal, eller hvis en læge har behandlet dem dårligt, udpeges klart og tydeligt, evt. på skrift.

⁃ De studerende tildeles en yngre læge pr. studerende, der bliver deres mentor og kontaktperson.

⁃ Den studerende skal følges med den yngre læge, så vidt det er muligt.

⁃ Den yngre læge har ansvaret for, at den studerende har det godt på afdelingen.

⁃ Lægen aftaler med den studerende, inden en patientsamtale starter, hvad den studerende skal, f.eks. have opmærksomhed på lægens kommunikation, optage anamnese, udføre objektiv undersøgelse m.m., således at den studerende har en konkret og afgrænset opgave.

⁃ Lægen afslutter altid en patientsamtale med at opfordre den studerende til at komme med sine tanker og spørgsmål om netop overståede samtale.

⁃ Lægen opfordrer studenten til at kommentere og komme med observationer vedr. lægens kommunikation med patienterne.

⁃ Lægen opfordrer studenten til at sige, hvis der er noget, vedkommende undrer sig over eller ikke forstår.

⁃ Lægen afslutter anamneseoptagelse med at spørge den studerende, om vedkommende har nogle spørgsmål til patienten.

⁃ Der oprettes studenterklinikker, hvor de studerende har deres egne patienter, f.eks. elektive patienter til journal, mindre skader, lette ambulante forløb, patienter som skal have anlagt kateter, venflon, taget A-gas eller andet, forud for dagens operationer eller procedurer.

⁃ Disse studenterklinikker superviseres af en yngre læge, som har den dags funktion.