Skip to main content

Ud med lokale EPJ`er

Tina Brandt Sørensen, overlæge.

16. nov. 2012
2 min.

Der har de seneste år været særdeles meget fokus på den elektroniske patientjournal (EPJ). Der kan være gode grunde til udvikling af dette værktøj i et samfund, hvor fokus på dokumentation af diagnostik og behandling vægtes på samme niveau som sundhedsvæsenets kerneydelse. Men hvorfor kan man ikke politisk samordne EPJ? I stedet for at samle viden og ildsjæle i et landsdækkende udviklingsarbejde har hvert amt, hver region og enkelte sygehuse udviklet deres egen EPJ. De formentlig 3-cifrede millionbeløb, som er anvendt til skabelsen af mange forskellige EPJ'er har vi ikke hørt så meget om, hvilket kan undre med den omsiggribende fokusering på enkeltstående cases i Sygehusvæsenet. Men handler det ikke om fejldiagnostik eller -behandling, er der tilsyneladende kun ringe politisk motivation for at nedsætte kommissioner og udvalg. Hvor er Sundhedsstyrelsens koordinerede »administration og tilsyn« med Sundhedsvæsenet blevet af in casu EPJ?

Antallet af senge på sygehusene er historisk lavt, og flest mulige patienter behandles i ambulant regi. De patienter, der i dag ligger i sengene, er så komplekst syge med multisygdomme og høj komorbiditet, at de lægger beslag på plejepersonalet i adskillige arbejdstimer. Samtidig er antallet af ansatte skåret ned, så den tid, man gerne vil give disse patienter, er ikkeeksisterende. Tillige indføres behandlings- og diagnosegarantier. For at kunne honorere et minimum af de krav, der stilles, bliver sygehusene afhængige af, at oplysningerne om patienterne hurtigt er tilgængelige.

Der er imperativt behov for en hurtig, overskuelig og brugervenlig EPJ. Alle oplysninger og undersøgelsesresultater skal være integreret i EPJ og bidrage til et holistisk billede af den enkelte patient. EPJ skal indeholde tjeklister til sikring af høj kvalitet i diagnosticeringen og behandlingen af den individuelle patient. Adgang til EPJ skal være nem, så patienternes sygdom ikke forværres yderligere, mens sundhedspersonalet klikker flittigt på muse- og funktionsknapper i et forsøg på at få EPJ til at makke ret.

I kvalitetstider, hvor alt skal dokumenteres, alle gerne vil levere en topydelse og være garanter for såvel faglig kvalitet som optimal kerneydelse, undres man over de mange lokale EPJ samt det skuffende resultat, der kommer ud af en regional EPJ. I sidstnævnte situation kan man blive imponeret over andre offentlige virksomheders handlekraft, som f.eks. politiet, der tog konsekvensen og skrottede et nyt edb-system, simpelthen fordi det ikke levede op til nutidens krav om kvalitet og brugervenlighed.

Det er ganske vist. Vi lever i 2012.