Skip to main content

1813-direktør: Vi henviser ikke flere end forventet

Næsten 7.000 borgere sendes hver uge fra Region Hovedstadens Akuttelefon videre til akutklinikker og akutmodtagelser. Selvom det ikke er flere end forventet, oplever børn lange ventetider, når de møder op ude på hospitalerne. Nu sætter regionen ind for en samlet løsning.

Freddy Lippert, direktør for Region Hovedstadens præhospitale virksomhed. Foto: Claus Boesen.
Freddy Lippert, direktør for Region Hovedstadens præhospitale virksomhed. Foto: Claus Boesen.

Marie Rathcke Lillemark, mrl@dadl.dk

5. mar. 2014
3 min.

Når borgere i Region Hovedstaden ringer 1813, kan de i lidt mere end 1/4 af tilfældene (27 pct.) nøjes med et telefonisk godt råd fra en sygeplejerske eller læge. Det fremgår af et notat fra Center for Sundhed i Region Hovedstaden. Lidt færre (18 pct.) anbefales at søge egen læge, mens mere end hver tredje (39 pct.) henvises til et af regionens hospitaler. Det svarer til 53.406 henvisninger i årets første 8 uger, hvor mere end 130.000 brugte nummeret.

Klik på grafen for større version.

Den fordeling overrasker ikke Freddy Lippert, direktør for Region Hovedstadens præhospitale virksomhed.

”Det passer nok meget godt med forventningerne for hvor mange, der har brug for rådgivning og hvor mange, der skal til en akutmodtagelse,” siger Freddy Lippert, ”Det er ikke flere, der bliver henvist, end sidste år.”

Læs også: YL-formand:Yngre læger på hospitaler hænger på 1813-kaos

På baggrund af data fra 2012-niveauer for lægevagtskonsultationer og skadestuekontakter har regionen beregnet et forventet antal henvisninger til akutmodtagelser og akutklinikker på 435.000 i 2014, svarende til ca. 37 pct. af det forventede antal opkald på i alt næsten 1.2 mio. Og det stemmer meget godt med, hvordan det rent faktisk er gået i årets første 8 uger. Det gælder også for antallet af børn, der sendes videre til hospitalerne.

”Aftalen med hospitalerne er, at de børn, som tidligere blev vurderet i lægevagtskonsultationen, nu skal vurderes i akutmodtagelsen,” siger Freddy Lippert, ”Det ser ud til at være det samme antal.”

Faktaboks

Fakta

Lang ventetid

Alligevel er der alt for lang ventetid for de små patienter, når de møder op til en anvist tid ude på hospitalerne. Især i weekenderne har børn og forældre måttet væbne sig med tålmodighed. Årsagen skal, ifølge Freddy Lippert, blandt andet findes ude på de enkelte hospitaler.

Læs også: 1813-kaos: Vrede forældre får læger til at gå med overfaldsalarmer

”De er ikke vant til at se børn, som kommer i konsultation, de er vant til at se børn, som bliver indlagt,” siger han.

Desuden er der ikke de samme problemer alle vegne.

”Problemet består dels i tidstildelingen og dels i lokal logistik på det enkelte hospital. Ventetidsproblemerne er således forskellige fra hospital til hospital, ” siger Freddy Lippert.

Han forklarer samtidig, at Regionen arbejder på en samlet løsning:

”Det er vores fælles problem. Vi løser det ved, at hospitalsdirektionerne mødes sammen med os (Akuttelefonen, red.) og med regionens IT folk, for at sørge for, at de anviste tider er korrekte og passer med kapaciteten og at de løbende opdateres. Herudover har hospitalerne sat ekstra personale ind i weekenderne.”