Skip to main content

1813 drukner i klager - samtidig går flere og flere borgere uden om 1813-telefonen

Region Hovedstadens omstridte 1813-akutordning dænges til med klager fra borgere og læger, viser nye tal.

5. maj 2014
2 min.

Region Hovedstadens omstridte 1813-akutordning dænges til med klager fra borgere og læger, viser nye tal.

Ifølge Berlingske.dk vælter klagerne over den omstridte 1813-ordning ind fra borgere og læger, der er utilfredse med kommunikationen og den rådgivning og de instrukser, de får fra medarbejderne på akut-telefonen.

På to og en halv måned er der indkommet ca. 160 klager over 1813-ordningen, fremgår det af en opgørelse, som regionen har foretaget for Berlingske. Det er langt flere, end man oplevede i den gamle lægevagt.

Mange klager drejer sig om den sundhedsfaglige rådgivning samt om visitationen. Derudover har der været et antal indberetninger til Patientombuddet og Patienterstatningen i de tilfælde, hvor fejlene vurderes at have haft alvorlige konsekvenser for patienten.

Endelig er der kommet 46 klager eller henvendelser fra sundhedsfaglige personer. De har bl.a. handlet om epikriser, irettesættelser vedr. visitationen samt spørgsmål til 1813-medarbejdernes stillingsbetegnelser.

Socialdemokraternes gruppeformand og medlem af forretningsudvalget i Region Hovedstaden, Laila Lindén, erkender over for Berlingske, at antallet af klager er stort, men ”ikke noget, der skriger til himmelen” i forhold til de mange tusinder af henvendelser.

Men hun mener samtidig, at klagerne er udtryk for en fejlfindingskultur, som ikke mindst de praktiserende læger har fremdyrket:

”Jeg synes, at ordningen er blevet lagt for had. Hos praktiserende læger hænger der store plakater, som nedgør 1813, og nogen synes nærmest at finde glæde ved at påpege fejl ved ordningen”, siger hun til Berlingske.

Søndag kunne Berlingske i øvrigt fortælle, at stadigt flere syge borgere vælger at ignorere 1813-telefonen, inden de møder frem på regionens akutmodtagelser. Nye tal fra Region Hovedstaden viser ifølge avisen, at næsten halvdelen af de patienter, der kom ind på akutmodtagelserne i marts, selv mødte op i stedet for at ringe til 1813.