Skip to main content

1813 har længere ventetid nu end ved starten

Foto: UfL
Foto: UfL
3. mar. 2015
2 min.

Selv om Region Hovedstaden i et år har lovet kortere svartider på den udskældte akuttelefon 1813, er ventetiden længere nu, end det var tilfældet for et år siden.

Det fremgår af dagsordenen for Region Hovedstadens forretningsudvalgsmøde i dag.

I januar 2015 kom halvdelen af de 75.047 opkald, der blev foretaget til 1813, igennem inden for fire minutter og 42 sekunder. Måneden forinden måtte hver anden borger vente længere end seks minutter og 48 sekunder. Tal, som kun er set ringere i januar 2014, da 1813 netop var lanceret, samt i juli 2014.

”Det er elendigt. Systemet virker ikke, og alt tyder på, at det ikke kan levere bedre, end det gjorde i marts sidste år”, siger regionsrådsmedlem og medlem af forretningsudvalget Kenneth Kristensen Berth (DF) til Ekstra Bladet.

Formanden for de praktiserende læger i Region Hovedstaden, Christian Freitag, er overrasket over, at akuttelefonens ventetid fortsat er meget lang.

”Jeg troede faktisk, at det var blevet bedre, siger lægeformanden, som påpeger, at de lange ventetider kan få yderst uheldige konsekvenser for patienterne”, siger han til avisen.

”Vi oplever, at rigtig mange borgere opgiver og lægger på, fordi de skal vente så lang tid. Vi ser nogle tilfælde, hvor det får konsekvenser for patienterne, fordi man venter så lang tid med at gå til læge, at sygdommen får lov til at udvikle sig. Det oplever vi eksempelvis ved en banal blærebetændelse eller lungebetændelse, der kan udvikle sig til noget, der er meget værre”, siger Christian Freitag.

Se oversigt over ventetider på forretningsudvalgets dagsorden (pdf - se s. 24)