Skip to main content

1813-ventetider stadig for lange

Efter en korvarig forbedring af ventetiden går det nu igen baglæns for Region Hovedstadens 1813-telefonlinje, skriver Jyllands-posten.dk.

19. feb. 2014
1 min.

Efter en korvarig forbedring af ventetiden går det nu igen baglæns for Region Hovedstadens 1813-telefonlinje, skriver Jyllands-posten.dk.

Ifølge den seneste opgørelse kom kun 77 pct. af borgerne i uge 7 igennem til en sygeplejerske inden for de lovede 10 minutter, fremgår.

»Det er ikke godt nok, det må vi erkende,« fastslår regionsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), over for netavisen.

»Vi har ansat 10 ekstra sygeplejersker, og vi har intensiveret samarbejdet mellem vagtcentralen og hospitalerne, og desuden har vi forlænget børnelægerne, så de er på vagt til kl. 23,« siger hun.

Samtidig er Region Hovedstaden i dialog med Praktiserende Lægers Organisation (PLO) i et forsøg på at få de praktiserende læger ind i den nye ordning.

»Det vil vi fortsat fraråde, for det er hele grundkonstruktionen med sygeplejersker ved telefonen, som er problemet. En mere effektiv og smidig akutbetjening kræver specialisterne i front. Og specialisterne er altså de praktiserende læger,« siger Birgitte Alling Møller, formand for PLO Hovedstaden, til netavisen.