Skip to main content

Færre patientklager over individuelle læger

Patientombuddets årsrapport for 2014 afslører fortsat stigning i antallet af patientklager. Men der klages forholdsmæssigt mindre over individuelle læger. Og flere patienter deltager i lokale dialoger.

Kilde: Patientombuddets årsrapport for 2014.
Kilde: Patientombuddets årsrapport for 2014.

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

27. maj 2015
2 min.

Ganske som det har været tilfældet, siden Patientombuddet blev oprettet for fire år siden, steg antallet af patientklager også i 2014.

Det år var der næsten 7.000 klager, fremgår det af Patientombuddets årsrapport for 2014, som netop er kommet.

Tallet udgør en stigning i forhold til året inden på 15 pct., fremgår det.

Nok steg antallet af klager i 2014, men de fordelte sig anderledes end i 2013. Under halvdelen af de patienter, der klagede over noget - 45 pct. - valgte i 2014 at gøre det til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, som afgør sager, der handler om enkelte læger eller andre sundhedsprofessionelle. Det tal er faldet støt fra ca. 70 pct. af patienterne, der klagede i 2011 og 2012 over 51 pct. i 2013 til nu altså 45 pct.

I stedet bliver flere og flere klager rettet til Patientombuddet, som afgør sager om f.eks. et behandlingssted eller et forløb og altså ikke individuelle læger.

Patienter, der klager, har desuden i langt de fleste tilfælde mulighed for at vælge at være med i en lokal dialog om klagen, og det benytter flere sig af nu end tidligere. Ifølge rapporten blev der i 1.031 tilfælde holdt lokale dialoger i 2014, og det er en stigning på hele 35 pct. i forhold til 2013.