Skip to main content

Farvel til den sidste gammeldags lægevagt

Region Sjælland har et velfungerende akutsystem med en lægevagt og en akuttelefon. Til trods for det, skal det laves om – lige som det er sket i de øvrige fire regioner.

I Region Sjælland er det sygeplejersker, der tager akuttelefonen. Men de sidder – som her i Holbæk - i en akutafdeling omgivet af læger. Så det går fint – men der er også en lægevagt – endnu. Spørgsmålet er, hvordan et enstrenget system skal se ud.
I Region Sjælland er det sygeplejersker, der tager akuttelefonen. Men de sidder – som her i Holbæk - i en akutafdeling omgivet af læger. Så det går fint – men der er også en lægevagt – endnu. Spørgsmålet er, hvordan et enstrenget system skal se ud.

Kristine Jul Andersen kristine_jul@hotmail.com

24. apr. 2014
5 min.

Tidens trend er én indgang til sundhedsvæsenet. Ét telefonnummer. Som den eneste af landets fem regioner er Region Sjælland ikke hoppet på den vogn endnu. Men det kommer også her, selvom der er stor tilfredshed med den nuværende ordning.

”Vores system fungerer godt nok. Men det er bygget på to parallelle systemer. Der er ikke én indgang for borgerne, og det skal der være. De skal ikke være i tvivl. Vi ønsker en model, hvor lægevagten er integreret i det øvrige akutsystem”, siger Jens Stenbæk (V), regionsrådsformand i Region Sjælland, der forventer, at det nye det vil komme om et års tid.

”Vi vil gerne se, hvilke erfaringer de gør sig i de andre regioner, før vi vælger en model”, siger Jens Stenbæk.

Faktaboks

Fakta

Fremtiden er enstrenget – men ikke som 1813

I dag har Region Sjælland en akutordning med en gammeldags lægevagt kombineret med en akuttelefon, der er gatekeeperen til skadestuer og akutmodtagelser. En god ordning ifølge både regionsrådsformanden og formanden for PLO, Ulrik Hesislev i Region Sjælland.

”Det er en model, der fungerer super. Der er en klageprocent på under en promille og gode ventetider. Lægerne, regionen og patienterne er tilfredse”, siger Ulrik Hesislev.

Alligevel mener han, ligesom Jens Stenbæk, at udviklingen går i retning af et énstrenget system. Han ser en model, hvor lægerne visiterer alle patienter – også dem til sygehusenes akutmodtagelser og skadestuer – som den optimale.

”Vi har taget initiativ til at mødes med Jens Stenbæk og tale om, hvad der skal laves om, og vi er enige om, at et enstrenget system er smart. Men et system som 1813 i Hovedstaden tror vi ikke på”, siger Ulrik Hesislev.

Det er sygeplejersker, der visiterer de cirka 400 borgere, der hver dag ringer til akuttelefonen. Ganske som i Region Hovedstadens 1813 system. Men sygeplejerskerne ved Region Sjællands akuttelefon har let adgang til lægehjælp.

”De sidder midt i akutafdelingen. Er de i tvivl om noget, skal de ikke stille telefonen om til en læge. De går 12 skridt og taler med en læge med det samme. Lige fra begyndelsen har vi haft en høj faglighed”, siger Søren W. Rasmussen, ledende overlæge på akutmodtagelsen i Holbæk.

Han understreger, at sygeplejerskerne har mange års erfaring som behandlersygeplejersker, og deres arbejde er fordelt mellem at tage akuttelefon, virke på akutmodtagelser og i skadeklinikker.

Spillet er åbent

Patienterne må i gennemsnit vente knap et minut på at komme igennem til akuttelefonen og netop akutafdelingen i Holbæk har landets korteste ventetid på selve behandlingen.

”96 procent af vores patienter er i gang med en behandling inden for en time, og vi har kun haft fire utilsigtede hændelser siden starten i oktober 2011 i hele regionen”, siger Søren W. Rasmussen.

Han mener, systemet fungerer godt, men at det også skyldes, at man har lægevagten. Det er Ulrik Hesislev enig i:

”Sygeplejerskerne skal kun visitere de nemmere ting. De kan sige, ’ring til egen læge’, eller ’kom ind’, hvis det er et brækket ben. Visitationsarbejdet er mindre, end når det er fuld skala, som det er i Region Hovedstaden, hvor de også har lægevagtens funktion’, siger Ulrik Hesislev.

Han mener, at problemerne med den sygeplejerskebetjente 1813-model viser, at det ikke er den model, der skal indføres i Region Sjælland.

”Det er dyrere, at have læger siddende og visitere i telefonen end sygeplejersker. Men det kommer til at koste langt mere i sygehussystemet, når det betyder, at eksempelvis flere børn bliver sendt på sygehuset, eller der kommer flere udrykninger”, siger Ulrik Hesislev, PLO i Region Sjælland.

For regionsrådsformand Jens Stenbæk er spillet dog stadig helt åbent.