Skip to main content

Forslag til ændringer af PLO's love til behandling på PLO's repræsentantskabsmøde den 9. april 2011

PLO's bestyrelse

4. mar. 2011
3 min.

På PLO's repræsentantskabsmøde den 9. april 2011 vil PLO's bestyrelse fremlægge forslag til ændring af PLO's love.

Ændringsforslagene er i sin helhed offentliggjort på Ugeskriftets hjemmeside: www.ugeskriftet.dk.

Ændringsforslagene deler sig i følgende hovedgrupper:

Forpligtelse til at benytte en af PLO udarbejdet standardansættelseskontrakt

§§ 3-4: For at sikre ordnede forhold i forbindelse med ansatte speciallæger, der indgår i praksis i steder for en kompagnon, forpligtes både arbejdsgiverlægen og den ansatte speciallæge til at benytte en af PLO udarbejdet standardansættelseskontrakt. Kontrakten indeholder »skal« og »kan« bestemmelser. Eksempelvis sikrer kontrakten, at der indbetales vedtægtsmæssigt pensionsbidrag, også for ansatte speciallæger. Kontrakten indeholder valgmuligheder, så parterne i det enkelte ansættelsesforhold selv beslutter om der betales fast løn eller ydelsesbaseret løn.

Formalisering af etablering af lægelaug i PLO's love

NY §§ 41-45:

For at sikre, at etablering af lægelaug formaliseres i PLO's love foreslås en række nye bestemmelser. Lægelaugenes formål er at repræsentere de praktiserende læger i det kommunalt lægelige samarbejde, herunder stille repræsentanter til det kommunalt lægelige udvalg nedsat i henhold til Landsoverenskomst om almen lægegerning. Det er præciseret, at aftaler der forpligter de praktiserende læger i kommunen skal godkendes af praksisudvalget. Det er forudsat, at den sociale del af lægelaugets virke ikke er reguleret i lovene, men aftales på Generalforsamlingen.

Der etableres et lægelaug i hver kommune. I kommuner med mere end 100 medlemmer, kan der oprettes dellaug. Alle dellaug skal dog være bundet sammen i et overordnet lægelaug. Der kan endvidere oprettes fælleskommunale lægelaug mellem to eller flere kommuner, under den forudsætning, at alle kommuner der indgår repræsenteres i bestyrelsen.

Ordinære medlemmer af PLO med praksisadresse og ydernummer i kommunen samt læger ansat i stedet for kompagnon, jfr. bestemmelse herom i forhandlingsaftalen, der blev godkendt på det ekstraordinære repræsentantskabsmøde den 30. januar 2011 er fødte medlemmer af et kommunalt lægelaug. Vikarer og læger med vagtydernummer er således ikke medlemmer af et lægelaug.

Generalforsamlingen er lægelaugets højeste myndighed og vælger bestyrelsen for lægelauget, der skal bestå af minimum to medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter valget med en formand og en næstformand. Valg finder sted de ulige år i januar-februar. Funktionstiden begynder den 1. marts i det år valget har fundet sted. For formandsfunktionen gælder en funktionstidsbegrænsning på seks år. Generalforsamlingen fastsætter kontingent til brug for dækning af udgifter til drift af det kommunale lægelaug. Regnskab herfor skal godkendes på en ordinær Generalforsamling. Det fremgår af bemærkningerne, at der ved drift ikke forstås evt. udgift til honorering af lægelaugets bestyrelse.

Med den formelle etablering af Lægelaug får lauget en mere målrettet og ensartet opgave i forhold til i dag. Der skal derfor ske nyvalg i allerede etablerede lægelaugsbestyrelser, hvor nuværende bestyrelsesmedlemmer i lægelaug selvfølgelig kan vælges. Det er ikke hensigten med krav om nyvalg, at den sociale del af arbejdet i allerede etablerede lægeluag skal bortfalde. Dette arbejde bør efter medlemmernes ønske fortsat være en naturlig del af lægelaugets opgaver og kan efter aftale med bestyrelsen udføres af medlemmer udenfor bestyrelsen.

§ 4, stk. 1: Præcisering af at valgret og valgbarhed til tillidshverv i lægelaug har de, der er fødte medlemmer af lægelaug.

Ændringsforslagene træder i kraft efter repræsentantskabets godkendelse.

Se pdf-fil i toppen af dokumentet