Skip to main content

Gebyr for udeblivelse har ingen effekt

En forsøgsordning på to midtjyske hospitalsafdelinger viser, at et udeblivelsesgebyr ikke har effekt på patientfremmødet. Danske Regioner vil satse på andre metoder.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Britt Lindemann, brl@dadl.dk

14. sep. 2017
3 min.

Patienter, der udebliver fra deres aftaler sætter en stopper for effektiviteten på mange sygehusafdelinger. Nu viser et forsøg på hospitalsafdelinger i Silkeborg og Viborg, at truslen om et gebyr for udeblivelse ikke får flere til at overholde deres aftaler.

Andelen af patienter, der udeblev på de to afdelinger, var ikke væsentligt forskellige for de, der risikerede at få et gebyr, og de der ikke gjorde. Det viser forskningsprojektet gennemført af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) og Defacum. Resultatet får Bent Hansen, formand for Danske Regioner, til at se sig om efter andre metoder.

”Vi vil hellere hjælpe borgerne med at huske aftaler end at straffe dem, der glemmer aftaler, for erfaringerne viser nu, at det ikke nytter noget at true med et gebyr”, siger Bent Hansen i en pressemeddelelse.

Vi vil hellere udbrede venlige og moderne metoder, der har vist sig at have større virkning: Nemlig påmindelser i kraft af sms-beskeder og muligheden for, at patienter selv kan booke tider, der passer dem Bent Hansen, formand for Danske Regioner

Gulerod fremfor pisk

Faktaboks

Fakta

Både patienter og sundhedspersonalet på de to afdelinger var meget positivt indstillede overfor forsøget med gebyr for udeblivelse, men effekten udeblev altså. På baggrund af forsøget anbefales i stedet en række andre tiltag for at nedbringe antallet af patienter, der udebliver fra deres aftaler. Det handler at målrette tiltag ift. de patientgrupper, der oftest udebliver, som f.eks. de 20-40 årige og særligt sårbare patienter, og udvikling af selvbetjeningsløsninger, der gør det nemmere at melde afbud eller ændre en aftale. Bent Hansen har særligt rettet sit blik imod ét af de tiltag, der anbefales: påmindelser og medbestemmelse.

”Vi vil ikke slå folk oven i hovederne og true med bøder, når nu de har vist sig at være uden effekt. En gebyrordning kan desuden have social slagside. Vi vil hellere udbrede venlige og moderne metoder, der har vist sig at have større virkning: Nemlig påmindelser i kraft af sms-beskeder og muligheden for, at patienter selv kan booke tider, der passer dem”, siger Bent Hansen i en pressemeddelelse.

Rapporten fra VIVE og Defactum peger dog på, at det er vigtigt, at bliver undersøgt, hvilke tiltag, der har størst effekt. Det er centralt i det videre arbejde med at nedbringe antallet af patienter, der udebliver, at man finder ud af om sms-påmindelser, selvbetjeningsløsninger eller noget helt tredje, der er den bedste løsning på problemet.