Skip to main content

Har din patient talt med dig i dag?

Lægens relation til patienten er et hot emne både i regeringen og i regionerne - men hvad synes lægerne selv?

Lægemødets deltagere diskuterede læge-patient-forhold og kom med forslag til, hvordan det kan bedres. Foto: Claus Boesen.
Lægemødets deltagere diskuterede læge-patient-forhold og kom med forslag til, hvordan det kan bedres. Foto: Claus Boesen.

Anne Steenberger, as@dadl.dk

25. apr. 2015
2 min.

Både folketingspolitikere og regionspolitikere ynder for tiden slogans som "patienten i centrum" og "borgernes sundhedsvæsen" og vender begreber om og siger "at læger bliver inddraget i patientens liv for en periode".

Men hvad er lægernes eget input i denne diskussion? Det spørgsmål stillede Yngre Lægers formand, Camilla Rathcke, der er formand for en arbejdsgruppe, der har beskæftiget sig med spørgsmålet siden i sommer.

Lægemødets deltagere blev bedt om at komme med deres bud på, hvilke værdier, der præger deres forhold til patienten. Diskussioner, taler og workshops drev konkrete forslag frem til, dels, hvad der kan arbejdes på organisatorisk, dels hvilke ønsker, lægens selv har til sit forhold til patienten - og overveje, om virkeligheden svarer til de forventninger.

På patienternes vegne havde Jette Bay, sclerosepatient og næstformand i Scleroseforeningen tre værdier med som patienter efterspørger hos læger. Det er redelighed, empati og professionalisme.

Lægerne kom med begreber, som klarhed, tid, ansvar og plads.

Camilla Rathcke lovede at tage de mange ideer med tilbage i arbejdsgruppen, som vil bruge dem i deres videre arbejde. Som afslutning sagde hun: "Jeg vil gerne opfordre hver enkelt læge til at overveje, hvad man selv kan gøre bedre for at forbedre forholdet mellem patient og læge," og hun afleverede denne anekdote fra ambulatoriet på sin arbejdsplads, hvor en af af hendes patienter i frustration over ikke at finde det relevante personale til at bestsille en ny tid, sagde ud i lokalet: "Er der slet ikke nogen, der tænker på patienterne?", hvortil lægesekretæren løftede blikket fra skærmen og sagde: "Det har vi virkelig ikke tid til. Vi skal passe vores arbejde."

Referencer

LITTERATUR

  1. XxxXxx, XxxXxx,XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, 2012;174:2920-1.

  2. XxxXxx, XxxXxx,XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, 2012;174:2920-1.

  3. XxxXxx, XxxXxx,XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, 2012;174:2920-1.

  4. XxxXxx, XxxXxx,XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, 2012;174:2920-1.

  5. XxxXxx, XxxXxx,XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, 2012;174:2920-1.

  6. XxxXxx, XxxXxx,XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, XxxXxx, 2012;174:2920-1.