Hun tilføjer:
”Jeg er glad for, at vi nu går sammen og taler om, hvordan vi kan få hele systemet ind på den samme tankegang om, at enhver dokumentation, der indføres skal have et klart mål og tiden, der bruges på det, skal stå i forhold til formålet.”
Vi kan ikke se skoven for bare træer
Camilla Rathcke, formand for Yngre Læger siger om initiativet:
”Vi skal i fællesskab sætte skub i ledelserne og få dem til at formulere en dagsorden helt kliniknært, der handler om at afskaffe overflødigt bureaukrati. Det er meget vigtigt, at det kommer helt ud i klinikken, så klinikerne selv tager del i det arbejde.”
Nu har læger i nogle år klaget over for meget bureaukrati – hvorfor er der ikke rigtig sket noget endnu?
”Vi er kommet til at læne os for meget opad Den Danske Kvalitetsmodel, og før den for nogles vedkommende Joint Commssion, og så har vi lokalt lagt os i sporet på dem og fået skabt endnu mere og for meget registrering. Når vi ikke rigtig har fået gjort noget ved det, tror jeg det skyldes, at vi ikke kan se skoven for bare træer. Det er svært at få fat i, hvor man skal begynde, fordi mange tjeklister og kvalitetsregistreringer osv griber ind i hinanden og går på tværs af funktioner. Det kræver dialog. Og det regner vi med kommer nu.”
Man skal altså ikke sidde og vente på at der kommer lovændringer?
”Nej. Der er meget, vi selv kan gøre. Alle os, der har kritiseret, at der er for mange registreringer, må tage et ansvar for at ændre det, fordi meget af det er noget, vi selv har skabt.”
Danske Regioners sundhedspolitiske direktør, Erik Jylling, vil heller ikke pege på nogen bestemt bad guy, der er skyld i bureaukratiseringen og som derfor skal påtage sig oprydningen:
”Det er ikke regionerne, der har lavet reglerne. Meget af bureaukratiet bunder oprindeligt i folketingsbeslutninger. Det har igen at gøre med at lovgivning er den mulighed, som politikerne har, når de tager enkeltsager op.
Men jeg synes ikke, at man kan tale om nogen bad guys her, det er en knopskyning, der sker. Se fx på akkrediteringen, som startede bredt med krav til bl.a. processer i model 1, men hvor kravene blev snævret ind i model 2. Men mange steder er der sket det, at man ude på sygehusafdelingerne har slået model 1 og 2 sammen, så registreringsmængden er blevet større. Tilsyneladende ved man ikke ude på afdelingerne, at der er skåret ned på kravene i den anden version. Og vi hører lægerne vånde sig over krav, som i realiteten slet ikke er lovkrav.”
Erik Jylling mener, at sygehusene må se sig selv efter i sømmene for at efterspore den knopskydning, der sker. Og det er ikke bare i forhold til akkreditering. Han giver et eksempel med en simpel centralt formuleret regel om sygefraværssamtale – et KTO-krav - , der indledningsvist fyldte fem linjer og i øvrigt kan overholdes med metodefrihed, på sin vej ud til frontlinjen blev udsat for forbedringer – af den enkelte region, af sygehusets HR-afdeling og måske af afdelingen, så den ender med at være en vejledning på 25 sider.
Han konkluderer:
”Ingen steder er der tale om ond vilje, tværtimod, alle ændringer foretages i den bedste vilje og ses som en forbedring. Men der sker det at det bedste ender med at blive det godes fjende.”
Hvordan vil I så rydde op?
”Der er ikke noget quick fix. Det er et langt sejt træk, hvor man ude på afdelingerne må tage de enkelte registreringer frem og spørge om det giver værdi for patienterne og om det giver værdi for behandlingskvaliteten. Der skal nok en mentalitetsændring til.”