Skip to main content

Hjælp til den dag du bliver patient

Lars Igum Rasmussen, lar@dadl.dk

14. sep. 2012
4 min.

"Mange kolleger oplever på sygehuset, at de ikke behandles som almindelige patienter. Jeg vil egentlig helst indskrives som Sven Gade, cykelsmed. Og ikke læge. For så ved jeg, at jeg får alle de normale undersøgelser, og de vanlige rutiner og procedurer følges. Det er man ikke sikker på, hvis lægerne ved, at man er en kollega."

Således siger Sven Gade, pensioneret praktiserende læge og næstformand i Foreningen af Pensionerede Læger.

Foreningen har med hjælp fra Lægeforeningen netop offentliggjort en pjece til, når lægen bliver patient samt, hvordan man som læge skal håndtere kolleger som patienter.

LÆS PJECEN: "NÅR LÆGERE BLIVER SYGE"

"Lægerne på sygehuset tænker, at når det er en læge, de skal behandle, så ved de nok lidt i forvejen, og så 'kan vi godt lave en lidt speciel model'. Det har mange kolleger oplevet. At de ligefrem får en lidt lemfældig behandling. Man kunne jo godt forestille sig det modsatte, at kolleger giver kolleger en super behandling, men det er ikke vores oplevelse. Derfor mente vi, at tiden var inde til dette produkt", siger Sven Gade. ´

Søg hjælp, vær ikke læge for dig selv

Hovedanbefalingen i pjecen er, at lægen ikke skal være læge for sig selv. Men søge råd og hjælp. Og normalt få en praktiserende læge til at være den hovedansvarlige for, at behandlingstrådene samles.

"Vores budskab er kort fortalt, at læger skal behandles som andre, almindelige patienter, når man er i patientens rolle. Og den behandlende læge skal give tilbagemeldinger til egen læge, så den syge læge ikke skal være tovholder", siger Sven Gade og fortsætter:

"Hvis jeg selv bliver patient igen, vil jeg kræve, at jeg får samme information som alle andre. Vi har jo alle vores egne specialer, og vi ved jo ikke alt inden for alle specialer".

Læger putter sig

I arbejdet med pjecen har det også være en vigtig erkendelse, at læger kan have en tilbøjelighed til at gå og putte sig:

"Mange læger går med helt utrolige symptomer, hvor de langt tidligere ville have indlagt patienten, hvis det ikke lige var dem selv. Og så taler de ikke med nogen eller får lægefaglige råd af andre. Det er altså en rigtig dårlig ide", siger Svend Gade.

Egentlig synes Foreningen af Pensionerede Læger, at en pjece "er noget gammeldags".

De håber på, at den kan udvikles til en app, som læger kan have i deres smartphones. Men den mulighed foreligger ikke endnu.

NÅR DU ER LÆGE OG PATIENT:

  1. Du bør have en praktiserende læge. Det er vigtigt, at en anden læge vurderer din sygdom og kan koordinere og samle trådene under et sygdomsforløb.

  2. Vær ikke alene med dit problem. Diskuter dine helbredsproblemermed en eller fl ere kolleger.

  3. Det er en dårlig idé at udskrive medicin til sig selv - medmindre der er tale om banaliteter.

  4. Du har krav på hjælp og støtte som alle andre under

  5. sygdom. Det er ikke rimeligt, at du skal behandle dig selv, når du faktisk er syg.

  6. Brug de almindelige veje ind i sundhedssystemet. Så sikrer du dig, at du kommer igennem det rett e forløb med de relevante undersøgelser og behandling.

  7. Hjælp din læge med at få en klar kommunikation. Udtryk dine ønsker og forventninger. Vær ikke bange for at stille spørgsmål. Du har krav på at få klar besked.

  8. Følg din læges råd om sygemelding, kost, medicin m.v.

  9. Selv om du har en stor viden om sygdom, så kan det være en følelsesmæssig belastning at være syg. Derfor kan det være vigtigt, at du involverer dine pårørende. Du kan eventuelt have dem med ved kontakten med lægen.

NÅR DU SOM LÆGE BEHANDLER EN LÆGE:

  1. Når du undersøger og behandler en patient, som er læge, bør du gøre det på samme måde, som du vil undersøge og behandle andre patienter.

  2. Informer en patient, der er læge, på lige fod med andre patienter. Tro ikke, at patienter med lægelig baggrund ved alt om deres sygdom - heller ikke selv om det erældre og erfarne kolleger.

  3. Tøv ikke med at stille de nødvendige spørgsmål, og gå i dybden, hvor der er behov for det. Involver patienten på samme måde som alle andre patienter.

  4. Vær særlig opmærksom på, at patienten i denne situation netop er patient og ikke kollega. Vedkommende har derfor samme krav som alle andre på, at tavshedspligten bliver overholdt.

  5. Husk at aft ale, hvordan information bør gives videre til patientens egen læge.

  6. Vær opmærksom på psykisk sygdom, udbrændthed eller misbrugsproblemer Mange læger kan have svært ved at tale med en kollega om problemer - specielt misbrugsproblemer. Henvis patienten til specialkydig

  7. hjælp ved behov. Det Kollegiale Netværk kan også tilbyde hjælp.