Skip to main content

Hvorfor spørge 2 kolleger, når du kan spørge 2.000?

Lars Igum Rasmussen, lar@dadl.dk

9. nov. 2012
6 min.

Ønsker du hjælp til at finde de mest interessante videnskabelige artikler på dit område? Hjælp til kliniske spørgsmål? Hjælp til, hvordan du sikrer en bedre praksisdrift? Vil du netværke med kolleger fra hele verden?

Så er svaret ikke den årlige konference. Mødet i Domus Medica. Efteruddannelsen i Rom. Eller Lægedage i Bella Center.

Svaret er de sociale medier. De medier - Facebook, Twitter, LinkedIn - alle læger har hørt om, nogle bruger, men næsten kun til private formål.

Men det er en skam, for sociale medier kan revolutionere lægens vidensniveau, lyder det fra læger, der har set ind i fremtiden. Og i den, altså fremtiden - og den er nu - behøver du ikke kun vende faglige spørgsmål med din ene kollega på afdelingen, de få med din specialisering i dit videnskabelige selskab eller vente til den store konference i USA. Du kan henvende dig til speciallægenetværk worldwide. Præcis når du ønsker.

Det var budskabet, da Københavns Universitet holdt konference om sociale medier i medicinsk forskning og praksis.

»Dagens emne er potentielt revolutionerende«, sagde professor Thomas Söderqvist og fortsatte:

»For ti år siden havde ingen hørt om sociale medier. I dag har alle her i rummet en smartphone. De fleste er på Facebook, bruger LinkedIn og måske Twitter. Men når vi tænker sociale medier og det kliniske arbejde, er det adskilt. Vi er i klinikken om dagen og bruger sociale medier i fritiden. Men sociale medier har alt at gøre med vores professionelle virke inden for medicinen«.

Den 60-årige tidligere redaktør af BMJ, Richard Smith, fastslog, at det grå hår på hovedet var helt ægte, hvorfor hans store passion for sociale medier som sundhedsprofessionel måske for nogle kunne virke påtaget. Men ud over at han gerne »vil med ind i det 21. århundrede«, som han formulerede det, fastslog han samtidig, at han ser store muligheder i disse medier for læger. Så viden kan deles. Faglige spørgsmål besvares. Netværk plejes. På nye måder.

Måske tænker du, kære læser: Jeg kan ikke overskue mere ny teknologi, mere information og flere bogstaver. Ifølge den 27-årige læge Bertalan Mesko - grundlægger af sitet til læger og såkaldte »e-patienter« Webicina.com, grundlægger af The Social MEDia Course og »en af verdens ledende specialister inden for medicin og sociale medier«, som Københavns Universitet præsenterede ham - handler det ikke om information. Men navigation i den nye informationsverden:

»Det handler ikke om informations-overload, men manglende filtrering«, sagde han.

I et efterfølgende interview med Ugeskrift for Læger forklarede Bertalan Mesko, hvorfor han mener, at læger bør bruge sociale medier i professionelt øjemed:

»Læger har sjældent nok kolleger, som de kan spørge ansigt til ansigt. De har måske et klinisk spørgsmål, men ved ikke lige, hvem der kan svare. De er måske ved at opbygge en klinik, men mangler patienter. Eller hjælp til at fastholde. Når en læge mangler noget i sit professionelle liv, kan sociale medier være løsningen«, siger han og fortsætter:

»Men uden en strategi for, hvad du vil opnå via de sociale medier og bare i blinde hoppe med på Facebook, Twitter, Google+ eller andre, er spild af tid«.

Hvordan skal man så komme i gang på de sociale medier?

»Jeg forsker i genomet. Hvis jeg ønsker at skabe et netværk af genomforskere, skal jeg finde dem, der er mest relevante for mig; dem jeg kender og vil lytte til på de forskellige netværk, som de befinder sig på. Se, hvilken form for information de deler, og hvilken platform de bruger. Bruger de Twitter, må jeg vælge det. Er de mere til Google+, er det mediet, jeg skal vælge«, siger han og fortsætter:

»Når du ved, hvad du vil med dit sociale medie, har skabt en konto og er kommet i gang, så begynd en diskussion, stil et spørgsmål, gør, som du ville gøre på en konference, hvis du vil i dialog med en anden læge - her er det bare uden de fysiske og tidsmæssige begrænsninger, der er ved det normale møde. Jeg gør det samme i sociale medier som i den virkelig verden. Vi taler kliniske spørgsmål, deler publiceringer, forsøger at få svar på det, som jeg har svært ved. De hjælper mig, jeg hjælper dem«.

Allerede kendt navn ved første publicering

Bertalan Mesko skabte Webicina.com, der indeholder artikler om mere end 100 emner og er oversat til 25 sprog, allerede mens han læste medicin. Via blogs, Twitter og andre sociale medier havde han slået sit navn fast i onlineverdenen, da hans første videnskabelige artikel blev publiceret i 2010. Da artiklen lå på nettet, fortalte han det til »vennerne« på de forskellige sociale medier. »Venners« søgning på hans artikel var så stor, at artiklen i ugevis var den mest læste i det videnskabelige tidsskrift BMC Medical Genomics.

Den efterfølgende debat af artiklen førte til, at Bertalan Mesko opsatte et nyt studie, der er blevet publiceret i år. I det arbejde stødte den ungarske læge på en specialist, der nu skal opponere på den ph.d.-afhandling, som han forsvarer om få uger.

Sociale medier skaber opmærksomhed

»Sociale medier har sikret opmærksomheden på mit arbejde og ført til relevant kritik, der igen har førte mig videre i mit arbejde. Dengang uden en onlinetilstedeværelse kunne du kun fortælle dine kolleger, at nu havde du publiceret noget interessant, som man jo gør. Og artiklerne kom i de medicinske biblioteker. Jeg spreder ordet til mine tusindvis af kontakter, der enten deler mine oplysninger, svarer på mine spørgsmål eller sender det videre i deres netværk. På den måde vil tusindvis af specialister og særligt interesserede i hele verden læse mine artikler og hjælpe mig videre i mit lægelige arbejde«, siger han.

Sociale medier er redskaber, ikke løsningen

Ifølge Bertalan Mesko er sociale medier ikke løsningen, men blot nye internetbaserede redskaber, der i dag gør læger i stand til at kommunikere med hinanden i store grupper på verdensplan. En ny måde at henvende sig til kollegerne på.

I stedet for at spørge en kollega på afdelingen kan du her stille dig op på en fiktiv talerstol og råbe til alverden i dit sociale netværk, hvilket oplæg til den kommende kræftkonference i USA der er mest interessant inden for dit felt. Og så vil kloge kolleger forhåbentligt guide dig til rette auditorium.

Læger skal ifølge Bertalan Mesko lære af den private brug af sociale medier og overføre det til deres professionelle virke:

»95 pct. af alle unge læger bruger sociale medier. Privat. Mit ærinde er at fortælle dem, at de medier, som de har benyttet i årevis til private formål, også kan bruges i deres professionelle liv. Og samtidig fastslå, at de skal adskille de to liv - det private og det professionelle liv på nettet. Det er den største forhindring lige nu. Men det kommer«, siger han.

Bertalan Mesko har 18.991 følgere på Twitter. Selv følger han 2.503 personer, og 23.746 gange har han skrevet en besked, delt en videnskabelig artikel e ller svaret på spørgsmål på Twitterprofilen @Berci.

Journalist Lars Igum Rasmussen er hoppet med på Twitter-vognen @larsigum. Følg hans skriverier om læger, hospitaler, pharma og mediernes dækning.

Hvad er sociale medier?

Sociale medier kan defineres som »interaktive platforme, gennem hvilke individer og grupper skaber brugergenereret indhold«.

Kilde: Det sociale medie Wikipedia.org

DoctorsOnly.dk

Det danske eksklusive lægenetværk DoctorsOnly.dk bliver i dag benyttet af 1.300 læger. Et socialt medie til at konferere, debattere og vidensdele med danske kolleger. Ikke mindst dilemmaer og diagnoser kan debatteres, da kun læger med autorisations-ID lukkes ind, og cpr-nr. skal oplyses. Ambitionen er, at halvdelen af de danske læger er medlemmer inden 2014, hvilket vil øge effekten af det gratis netværk. Medlemskab af DoctorsOnly er gratis.