Skip to main content

Læge nægtede at se patienter efter løntvist på udbudsklinik

Læge på Lolland fortalte ventende patienter, at han ikke ville se dem, før han fik løn fra Nordic Medicare.

(Foto: colourbox.com)

Alexander Tange, ata@dadl.dk

21. jun. 2016
2 min.

Opdateret 22/06-2016:

Har tilføjet at den pågældende læge fået udbetalt sin løn rettidigt og efter gældende regler.

Patienter på en lægeklinik i Horslunde måtte forlade klinikken uden at blive set af lægen. Deres læge, ansat af Nordic Medicare, som driver klinikken, kom ud i venteværelset og fortalte dem, at han ikke kunne tage patienter, før det private selskab betalte hans løn på 75.000, skriver BT tirsdag.

”Vi er ikke interesseret i at hænge tidligere samarbejdspartnere ud, men jeg er i besiddelse af mails fra den pågældende læge, hvor han medgiver, at en tvist, vi havde om en lønudbetaling, var hans fejlagtige opfattelse af, hvordan skattesystemet virker. Vi opfordrede ham til at søge hjælp hos en revisor for at få bekræftet, at der selvfølgelig skulle betales skat af løn fra os til ham,” skriver Niels H. Riewerts Eriksen, medicinsk direktør i Nordic Medicare, til BT.

Nordic Medicare understreger, at lægen fik sin løn udbetalt rettidigt og efter gældene regler, og at der var tale om en skattemæssig misforståelse fra lægens side. Nordic Medicare har siden afbrudt samarbejdet med lægen på grund af hensyn til patienterne og det øvrige personale i klinikken.

Nordic Medicare driver to lægeklinikker på Lolland, og har tidligere fået kritik af patienter for lange ventetider og dårlige oplevelser med lægerne. Også i Nordjylland, hvor selskabet driver to lægeklinikker, har klinikkerne mødt kritik, hvilket ledte til etableringen af et patientråd, ansættelse af nye læger og øget lederskab.

Læs også: Lægeklinikker etablerer patientråd

Læs også: Udbudsklinik i Nordjylland skal boostes efter kritik

Foreningen Nærsamfund, der kæmper for bedre lægedækning og service på Lolland, frygtede serviceforringelser, og formanden fik bekræftet sine bange anelser.

”Det bidrager ikke til en fornemmelse af, at Nordic Medicare har styr på det, de laver, og det bidrager i hvert fald ikke til den tryghed, man søger som patient,” siger Kurt O.S. Hansen til BT.