Patientens gevinster
Bornholms borgmester Winni Grosbøll var kommet for at tilføre det kommunale perspektiv til debatten. Hun ser mange muligheder i brugen af teknologi på et hospital som Bornholm, hvor patienterne ofte må sendes til speciallister i København.
”Så snart en sygdom er en lille smule kompliceret, bliver patienterne sendt til et af de store hospitaler i hovedstadsområdet og skal bruge en hel dag på at transportere sig til og fra et ambulatorie. I den kontekst giver det rigtig god mening og kan give stor kvalitet for patienter, hvis teknologien kan bruges til at patienten kan få behandling på hjemmesygehuset”, sagde Winni Grosbøl og fortalte, at de på Bornholms Hospital allerede bruger teknologien ved sårbehandling, hvor en læge fra Bispebjerg Hospital konsulterer de bornholmske patienter digitalt.
Netop patientperspektivet er ifølge Erik Jylling vigtigt. Når en teknologi skal indføres systematisk på landsplan, bliver den vurderet ud fra businesscases med fokus på udgifter og gevinster. Men ifølge Erik Jylling, er den metode for snæversynet.
”Business-cases er ofte bagud-kiggende og på systemets præmisser. De glemmer at regne patientens gevinst med. Jeg tror, vi skal være langt bedre til at sige, hvad er det egentligt for et behov, vi skal have opfyldt, og hvordan gør vi det bedst muligt?”, sagde Erik Jylling.
Men det er også vigtigt at have de ansatte og særligt hospitalsledelsen med i indførelsen af ny teknologi, mener Camilla Rathcke. Som eksempel nævnte hun Sundhedsplatformen, der giver patienterne mulighed for at skrive ind til lægen. En funktion med mange muligheder, men hvor det ifølge Camilla Rathcke endnu ikke er besluttet, hvordan den skal bruges i praksis.
”Når man indfører en ny teknologi, er det nødvendigt at tage stilling til, hvordan vi bruger den. Det kræver også en ledelsesmæssig stillingtagen på hospitalerne på afdelingerne og måske på afsnitsniveau til, hvordan vi forholder os til de muligheder, de digitale redskaber giver os, og til de muligheder, vi lover befolkningen her og nu”, sagde hun.
Lægers faglighed er nødvendig
Robotter har været et gennemgående tema på Folkemødet. Fredag blev det i PLO’s telt debatteret, om det vil være en fordel for lægen at adoptere de digitale redskaber i klinikken. Formand for PLO, Christian Freitag, er ikke ren modstander af digitaliseringen i sundhedsvæsnet, men sagde, at praktiserende læger er nødt til at være kræsne over for teknologien, inden de breder den ud til landets mange lægepraksis.
”Der er ikke nogen i PLO, der er i mod teknologi. Men vi skal have tillid til, at teknologien virker. Ellers kan vi ikke give den videre til vores mange patienter og forvente, at de skal have tillid til den”, sagde Christian Freitag.
Speciallæge i almen medicin, Imran Rashid, der også holder foredrag om digitalisering og innovation, mener ikke, at man som læge bare kan vente på at tage teknologien til sig, til den fungerer. Han mener, det er vigtigt, at lægen selv undersøger, hvordan teknologien kan komme til at fungere bedst muligt for patienterne.
”Vi er som læger nødt til at tage aktiv del i teknologiudviklingen og bidrage med vores faglighed. Ellers er det it-virksomhederne, der kommer til at styre, hvordan teknologien udformes”, sagde Imran Rashid, der er forfatter til den debatterende bog ”Sluk – kunsten at overleve en digital verden”, som handler om teknologiens påvirkning på hjernen og kroppen.