Skip to main content

Langt færre end forudsat ringer 1813

18. jun. 2014
1 min.

Langt færre akut syge borgere end forventet gør brug af den omstridte 1813-akuttelefon i Region Hovedstaden. Det skriver Berlingske.dk med henvisning til et notat, der udstiller nogle af de store problemer og paradokser omkring det nye akutsystem i hovedstadsområdet, som blev indført ved årsskiftet.

Presset på regionens skadestuer er heller ikke nær så voldsomt, som man havde forudset. Alligevel er der i perioder –paradoksalt – lange ventetider på at komme igennem til lægerne og sygeplejerskerne på telefonen, og ventetiderne er endda stigende.

Årsagen til de lange ventetider er, at der kommer uventet mange opkald på såkaldte "skæve" tidspunkter, hvilket der ikke er taget højde for i bemandings-planerne. Derfor er medarbejdere på 1813-telefonen nu blevet varslet om, at de skal arbejde mere om aftenen, i weekenden og på helligdage, hvor presset har vist sig at være større end forventet, oplyser Socialdemokraternes gruppeformand Leila Lindén.

Ifølge notatet kom der såvel i marts og april knap 80.000 opkald til 1813-akuttelefonen, hvilket er betydeligt færre end forventet. Således var det på forhånd estimeret, at der i de to måneder ville komme henholdsvis 104.000 og 102.000 opkald. Også i januar og februar lå det faktiske antal opkald betydeligt under de estimerede tal.