Skip to main content

Manglende PLO-aftale har kostet millioner og længere ventetid for 1813

Den manglende aftale mellem Region Hovedstaden og PLO om akutordningen 1813 har både kostet ekstra penge og længere ventetid.

Anders Heissel, ah@dadl.dk

10. dec. 2014
2 min.

En ekstra udgift på 7,5 mio. kr. og længere ventetid for patienter, der ringer til Region Hovedstadens akuttelefon 1813. Det er konsekvenserne af, at regionen ikke har en overenskomstaftale med PLO, siger Freddy Lippert, direktør for Region Hovedstadens Præhospitale Virksomhed.

”Vi har ikke de tider, vi gerne vil have og har også øgede udgifter til ekstraarbejde og bruger læger fra et vikarbureau til at dække huller i vagtplanen. Situationen har været låst i mellem regionen og PLO, men vi forventer at samarbejdet genoptages for at finde en fælles løsning til gavn for vores fælles patienter,” siger Freddy Lippert.

Vi har ikke de tider, vi gerne vil have og har også øgede udgifter til ekstraarbejde og bruger læger fra et vikarbureau til at dække huller i vagtplanen. Freddy Lippert, direktør for Region Hovedstadens Præhospitale Virksomhed

I en ny statusrapport til politikerne i Region Hovedstaden for regionens nye akutsystem fremgår det, at andelen af patienter, der er nået igennem akuttelefonen inden 3, 5 og 10 minutter er faldet i november i forhold til både oktober og september, så det i november var henholdsvis 45 pct. (tidligere 46 og 52 pct.) pct. 60 pct. (tidligere 62 og 66 pct.) og 84 pct (tidligere 86 og 88 pct.).

Men det er marginale stigninger, der ikke bekymrer Freddy Lippert.

”Vi havde frygtet længere ventetider på grund af rekrutteringsproblemerne og en årstid med typisk mere sygdom. Og selv om vi ikke opfylder målet om, at 90 pct. af opkaldene er stillet igennem inden 10 minutter, og at folk venter længere i spidsbelastningsperioder som fredag eftermiddag og lørdag formiddag, er det lægerne og sygeplejerskernes indtryk at patienterne er tilfredse og glade for den hjælp de får,” siger Freddy Lippert.

Bedre fordelt end tidligere

Desuden fremhæver han, ventetiden i behandlingssporet på hospitalet er 27 minutter og ni minutter i vurderingssporet, hvor patienterne bliver set på med det samme.

”Det betyder, at patienterne er bedre fordelt i dag end tidligere, og det hele meningen med det sammenhængende akutsystem,” siger han.

1813-ordningen mangler mindst 17 sygeplejersker ud over de ca. 80 ansatte, mens de 160 læger godt kunne få følgeskab af langt flere, siger Freddy Lippert.

”Vi mangler ca. 25-30 pct. af både sygeplejersker og læger, men vi supplerer op med vikarer, der er dyrere end fastansatte. Og det giver så flere omkostninger og nye folk skal læres op,” siger han.

Ekstra-udgiften på 7,5 mio. kr. skal ses ud fra et samlet budget på ca. 150 mio. kr.

Den samlede evaluering af 1813 – foretaget af KORA - kommer i starten af januar.