"Nødvendigt for at undgå en sammenblanding af private og offentlige midler”
Hovedparten af kritikken i Jyllands-Postens serie ramte Rigshospitalet og dermed Region Hovedstaden, hvor læger kritiserer de regler, der siden blev indført, nemlig i 2014, for at være for stramme.
Regionen arbejder med forenkling, men også centralisering. Fra den 1. oktober kommer læger og andre faggrupper i hele Region Hovedstaden til at bestille rejser et sted, ligesom medarbejderne gør i dag på Rigshospitalet – og for øvrigt også på Amager og Hvidovre Hospital.
Det siger Region Hovedstadens finanschef Hanne Lindholm. Og yderligere centralisering kan være i vente.
”På sigt skal det vurderes, om der kan opnås yderligere gevinster, såvel kvalitetsmæssigt som økonomisk, ved at samle andre opgaver”, siger hun og understreger, at reglerne ikke er indført for at ”genere medarbejdere eller pålægge forskningsprojekter unødige udgifter”.
”Hensigten er at sikre, at udgifter afholdes i overensstemmelse med gældende regler, at de kan dokumenteres, at administrationen samlet set sker på den mest sparsommelige måde, samt den gennemsigtighed, som Rigsrevisionen også efterlyste i sin kritik”, siger hun.
Men læger peger jo på, at der netop ikke spares penge?
”Medarbejderne i Rejsekontoret har fokus på både overholdelse af gældende regler og at yde den bedst mulige service til den medarbejder, som skal rejse, og vi kan derfor ikke genkende den kritik, der rejses i artiklen i forhold til, at Rejsekontoret ikke har fokus på at sikre den billigste rejse for at spare penge”.
Der er et eksempel fra Amsterdam i artiklen?
”Det har ikke været muligt at be- eller afkræfte det skitserede forløb, men det fremgår af regionens regler fra 2014, at hotel i forbindelse med konferencer kan bookes ved konferenceudbyderen, selv om det koster mere end hoteldispositionsbeløbet. Det skal dog altid på forhånd godkendes af nærmeste chef. Det er i disse situationer ikke det centrale rejsekontor, der booker hotellet. Der burde således ikke være noget til hinder for, at medarbejderen kunne bo på samme hotel som de øvrige deltagere i konferencen i Amsterdam, hvis nærmeste chef havde godkendt det”.
Hvorfor kan en læge f.eks. ikke tage direkte fra en ferie i Østrig til en nærliggende kongres, men skal runde København først?
”Ud fra de sparsomme oplysninger om rejsen kan vi umiddelbart ikke kommentere på den konkrete sag, men vil naturligvis undersøge sagen nærmere, herunder om der var tale om, at medarbejderens ønskede rejse indeholdt private udgifter. Da det ikke er muligt at afholde private udgifter via regionen, er det nødvendigt at holde private rejser adskilt fra den erhvervsmæssige del. Det opleves ikke altid optimalt for medarbejderne, der skal rejse. Men det er nødvendigt for at undgå en sammenblanding af private og offentlige midler”.
Er der ikke en vis fleksibilitet?
”Rejsekontoret forsøger at strække sig så langt som muligt for at tilgodese medarbejdernes ønsker, f.eks. når hjemrejsetidspunktet ønskes udskudt, eller hvis en medarbejder ønsker at flyve samtidig med f.eks. ægtefælle og børn. I sidstnævnte tilfælde yder Rejsekontoret den service, at de sætter reservationen af medarbejderens rejse på hold, så han eller hun selv kan nå at bestille samme fly mv. til ægtefælle og børn, hvorefter bestillingen for medarbejderen gennemføres. Vi får generelt gode tilbagemeldinger på den service, som Rejsekontoret yder”.
Bør overskydende forskningsmidler fra kontraktforskning ikke komme de sparsomme forskere til gavn?
”Det er korrekt, at ikkeforbrugte midler fra et projekt, der ikke skal tilbagebetales til bevillingsgiver, indgår i fælles pulje for afdelingen. En forsker vil have mulighed for at søge midler derfra, når der opstår behov til f.eks. afslutning af et projekt, hvor udgifterne blev større end forventet og bevilget, men hvor der fortsat er en forpligtigelse til at gennemføre projektet uden yderligere forøgelse af bevillingen. På den måde vil det samlede forskningsmiljø være med til at understøtte afdelingens og hospitalernes samlede forskningsindsats på tværs af de enkelte projekter, uden at det er nødvendigt at få tilført midler fra den ordinære drift”.
Nogle projekter – f.eks. ph.d.-projekter – sammenstykkes tit af mange små bevillinger, som skal administreres separat?
”Denne kritik er fremført tidligere, og vi er i gang med at se på muligheden for at skabe en forenkling”.
Synes du, reglerne i dag er blevet for rigide?
”Vi ser hele tiden på muligheden for at optimere og forenkle administrationen, herunder at samle arbejdsopgaver, for at blive mere effektive og sikre ydelser af høj kvalitet. Det har bl.a. været resultatet, efter at Rejsekontoret på Rigshospitalet blev etableret. I dag er det muligt at indfri kravene til dokumentation, gennemsigtighed samt adskillelse af forskningsmidler og driftsmidler samtidig med, at det er muligt at imødekomme de rejsendes mange forskelligartede behov og ønsker på en hurtig og professionel måde. I den forbindelse er det vigtigt at huske, at mange af de krav, vi stiller til f.eks. dokumentation og adskillelse mellem forskningsmidler og driftsmidler, udspringer af lovgivning og ikke er krav, vi i regionen har opfundet”.