Skip to main content

Midtjysk akutmodel en succes

Det var fornuftig opgaveglidning, da de praktiserende læger og vagtlægerne i 2012 begyndte at behandle mindre skader og overtog skadestuevisitationen i Region Midtjylland. Både PLO og region er tilfredse: "det er den rigtige model i region Midtjylland", siger regionsrådsformand Bent Hansen

Telefonvisiteringen i Region Midtjylland af henvendelser om skader i lægevagten fremstår som effektiv. Foto: Colourbox
Telefonvisiteringen i Region Midtjylland af henvendelser om skader i lægevagten fremstår som effektiv. Foto: Colourbox

Dorte R. Jungersen, dorte.r.jungersen@gmail.com

5. jan. 2015
4 min.

I april 2012 indgik Region Midtjylland sammen med PLO en aftale om et enstrenget, samarbejdende og sammenhængende akutsystem. Det indebar, at de praktiserende læger og lægevagten overtog opgaven med at behandle mindre skader, ligesom det nu var dem, der skulle visitere Region Midtjyllands borgere videre til skadestuer og akutklinikker.

Håbet var dengang, at almen praksis og lægevagten skulle tage sig af flere af de skader, som de midtjyske skadestuer, akutafdelinger og akutklinikker indtil da havde behandlet. Og alene målt på det, er akutaftalen indfriet. Antallet af kontakter til regionens skadestuer, akutafdelinger og klinikker er således faldet med 12 procent.

Det fremgår af den evaluering af akutaftalen, som Forskningsenheden for Almen Praksis på Aarhus Universitet netop har offentliggjort. Cirka 4,3 pct. af alle henvendelser til almen praksis vedrørte en skade, som for hovedpartens vedkommende (82 pct.) blev håndteret alene i praksis - heraf langt de fleste ved en konsultation. Kun 2,6 pct. blev visiteret direkte til skadestue, mens 13 pct. blev henvist til skadestue efter en konsultation.

At lade telefonvisitationen af skader overgå fra sygeplejersker til almen praksis gav tilbage i 2012 anledning til bekymring om, hvorvidt almen praksis kunne stå distancen, både i forhold til det faglige niveau og den arbejdsmæssige belastning. Bekymringer, som evalueringen gør til skamme.

Antagelser om, at akutaftalen ville medføre længere telefoniske svartider hos egen læge, afvises i rapporten. Således fremgår det, at 81 pct. af alle opkald før implementeringen og 84 pct. af alle opkald efter implementeringen blev besvaret inden for fem minutter.

Tifredshed med knaster

"Formand for PLO, Bruno Melgaard Jensen, svarer da også 'ja' på spørgsmålet, om akutaftalen har været en succes.

"Alle taler jo om vigtigheden af et enstrenget visitationssystem og at vi samarbejder om de akutte patienter. Så alene det at indgå en aftale herom er i sig selv en bedrift. Og vi ser så nu bekræftet, at det er muligt at etablere et godt samarbejde mellem sygehuse og almen praksis," siger Bruno Melgaard Jensen og fortsætter:

"De mål man har sat sig - at flytte patienter fra skadestuer og akutklinikker til almen praksis og lægevagten - er blevet indfriet. Der er selvfølgelig altid ting, der kan gøres bedre, såsom hvordan vi udnytter hinandens kompetencer bedst. Og så siger evalueringen heller ikke noget om, hvordan patienterne oplever ændringerne.

Dog - og det tolker jeg som en succes - har der været meget lidt debat om akutordningen. Ingen vrede læserbreve og den slags. Det er i sig selv meget positivt," siger Bruno Melgaard Jensen.

Også regionsrådsformand Bent Hansen beskriver den midtjyske model som "en succes".

"Jeg er godt tilfreds. Den model, som vi og PLO har forhandlet os frem til, er den rigtigte model i region Midtjylland. Vi har lidt udfordringer på økonomidelen - ordningen er blevet lidt dyrere, end vi havde aftalt. Hvor meget dyrere, vil jeg ikke sætte tal på - det kommer an på, hvordan vi gør det op. Men den drøftelse tager vi med PLO i forhandlingslokalet."

Af evalueringen fremgår det, at halvdelen af alle henvendelser til almen praksis i dagtid, der angår skader, som er mindre end fem døgn gamle, "helt sikkert” eller ”måske” ville have være landet i skadestuer, før akutaftalen trådte i kraft. Det betyder, at akutaftalen har medført cirka 1,4 pct. flere konsultationer og 0,6 pct. flere telefonkonsultationer til almen praksis i dagtid.

Høj effektivitet i lægevagten

I lægevagten udgjorde skader 15,8 pct. af alle telefoniske henvendelser og 26 pct. af alle konsultationer, hvilket - ikke overraskende - er en stigning i forhold til cirka 16 pct. før implementeringen af akutaftalen. Som forventet afsluttes flere patienter i lægevagten og færre (14 pct.) kontakter deres egen læge indenfor det næste døgn, i forhold til før akutaftalen trådte i kraft.

Med akutaftalen kom der sygeplejersker i lægevagtskonsultationen, hvor de er involveret i 40 pct. af alle konsultationer. De assisterer vagtlægerne med at måle temperatur, tage blodprøver, behandle sår, undersøge urin, ligesom de informerer om det videre behandlingsforløb og yder omsorg til patienter og de pårørende.

En fjerdedel af alle skadekonsultationer i lægevagten afsluttes med en henvisning til skadestuen. Af evalueringen fremgår det, at andellen af henvisninger måske kunne blive lavere, hvis det var muligt at henvise patienterne til røntgenundersøgelse i lægevagtsregi. Da vagtlægerne samtidig har anslået, at 37 pct. af henvendelserne om skader helt sikkert ville være havnet i skadestuen før akutaftalen trådte i kraft, tyder det ifølge rapporten på en høj grad af effektivitet i behandling af skadehenvendelser i lægevagten.

Også telefonvisiteringen af henvendelser om skader i lægevagten fremstår som effektiv. Således omvisiterer sygeplejerskerne kun 2,2 pct. fra lægevagten til sygehusregi.