»Vi har været udfordret af, at det til tider har været et detektivarbejde at nå frem til det, der var særlig relevant for os i almen praksis i forhold til patienten. Flere UTH’er bunder i, at vigtig information går tabt. Så af hensyn til patientsikkerheden og for at sikre, at vigtig information bliver læst af praksislægen, nåede vi frem til en skabelon for den omvendte epikrise«, siger Morten Ohrt, der ikke er i tvivl om dens berettigelse.
Således mener han, at den netop matcher de forpligtelser, der i PLO’s nye overenskomst er knyttet til epikriserne. Her er patienter, der har brug for hurtig opfølgning, og som forventeligt ikke selv følger op hos egen læge, markeret med henholdvis et rødt og et gult flag.
»Lige præcis dét understøttes i vores model«, siger Morten Ohrt.
Det første punkt i den omvendte epikrise i Nordjylland er ‘opfølgning hos egen læge’. Heraf fremgår det bl.a., om denne f.eks. skal følge op på bestemte blodprøver eller ændret medicinering, og at hospitalets patientansvarlige læge har ansvaret for, at der tages direkte kontakt med patientens egen læge, hvis undersøgelsesresultaterne er af særligt kritisk karakter.
Det skal ifølge Morten Ohrt også fremgå, hvis der er noget, den praktiserende læge skal være særlig opmærksom på. Som f.eks. at patienten ikke længere tåler penicillin, eller at det er blevet anbefalet patienten at sygemelde sig.
Det næstvigtigste punkt er ‘sagt og aftalt med patienten/pårørende’. Her skal al skriftlig såvel som mundtlig relevant information, som patienten har modtaget på sygehuset, fremgå.
»Når der f.eks. tidligere har stået ’blodtryksmåling hos egen læge’, har det været uklart, om patienten selv følger op herpå, eller om hun skal indkaldes. Nu bør der stå, at patienten er informeret om at kontakte egen læge om tre måneder. Så er man ikke længere i tvivl om planen«, siger Morten Ohrt.
»Vi skal ikke bestemme over hinanden«
Men kan ‘opfølgning hos egen læge’ ikke opfattes som, at udskrivende læge skal finde på noget, praksislægen skal tage sig af og af sidstnævnte opfattes som et direktiv?
»Jo, og nogle praksislæger har haft betænkeligheder. Men vi er enige om at ville det her. En epikrise er et overleveringsbrev – en stafet til egen læge. En epikrise skal ikke bare være et dokument, man har til næste gang, patienten bliver indlagt, eller noget, der alene skal dokumentere, hvad man har foretaget sig. Vi skal huske, at vi ikke skal bestemme over hinanden. Det er ikke det, det handler om – heller ikke når vi skriver henvisninger. Her leverer jeg en patient videre til en læge på sygehuset og skal alene koncentrere mig om, hvad min kollega dér har brug for at vide«, siger Morten Ohrt.
Og hvordan er det så gået, et år efter den nye epikrise er blevet implementeret? Kan Morten Ohrt spore ændringer i de udskrivningsbreve, der dagligt lander i indbakken .Tjo...
»På nogle afdelinger er det gået rigtig godt, mens der hos andre ikke er sket noget som helst. Jeg er da blevet mødt med protester fra nogle overlæger, der synes, det er en omvendt måde at gøre tingene på. De er jo vant til at vente med konklusionen til sidst«, siger Morten Ohrt.