Skip to main content

Ny KBU-beskrivelse fra Sundhedsstyrelsen

Sundhedsstyrelsen har udsendt en ny beskrivelse af, hvad en KBU-læge skal lære. De syv lægeroller består men er blevet mere integrerede.

Foto: Colourbox.
Foto: Colourbox. (Foto: Michele Constantini / Altopress)

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

21. okt. 2016
2 min.

I en ny beskrivelse af KBU-forløbet opremser Sundhedsstyrelsen over 19 sider, hvilke konkrete kompetencer, KBU-lægerne skal erhverve sig, hvilke lægeroller de hver især involverer, og – ikke mindst – hvordan det måles, om lægerne har opnået disse kompetencer.

For eksempel skal en KBU-læge kunne ”modtage, vurdere og initiere behandling af den akutte patient”. Det indebærer bl.a., at vedkommende kan ”vurdere om patienten er kritisk syg”, og ”vurdere behov for hjælp”. Ligeledes fremgår det, hvilke lægeroller skal i spil i løbet af den opgave – f.eks. ”medicinsk ekspert” og ”kommunikator”.

Man kan også læse, at metoderne bl.a. består af ”akutkursus” og ”selvstudium”, og endelig, at den – obligatoriske - måde, KBU-lægens erhvervede kompetencer vurderes på, skal være en ”struktureret klinisk observation”.

Og så fremdeles.

Den nye beskrivelse afviger ikke radikalt fra den tidligere, men den er mere specifik.

”Den er blevet mere konkret i forhold til nogle af de kompetencer, som tidligere har været bekrevet, og som var meget overordnede. De blev kritiseret for at være svære at forholde sig til og implementere i en klinisk hverdag”, siger Mads Skipper, formand for Lægeforeningens Udvalg for Uddannelse og Forskning.

”Den er stadig bygget op om de syv lægeroller, men hvor de tidligere var splittet op, og man forsøgte at sætte hovedmål ind under hver rolle, er det nu blevet integreret i kompetencerne. Det er i øvrigt en generel tendens, også internationalt, at man ikke ser kompetencer så opsplittet, men i et integreret hele”.

Den nye beskrivelse ventes at gøre livet lidt nemmere for både KBU-lægerne og for de læger, der skal vejlede og vurdere dem.

”Det skulle gerne blive mere synligt og mere intuitivt, hvad det er for nogle funktioner, KBU-lægerne skal varetage. Det skulle også gerne være en hjælp til afdelinger og almen praksis, der skal have KBU-lægerne. De ved så, hvad det er, de skal lære dem det halve eller hele år, hvor KBU-lægerne skal være hos dem”, siger Mads Skipper.

Den nye målbeskrivelse træder i kraft for de KBU-forløb, der starter 1. august næste år og fremover.