Sundhedsplatformen fungerer stadig langt fra efter hensigten efter ni måneder på Herlev/Gentofte Hospital og fire måneder på Rigshospitalet. Derfor er formanden for Overlægeforeningen, Anja Mitchell, stærkt bekymret over Region Hovedstadens måde at håndtere problemerne.
”Vi har fra begyndelsen understreget, at der ikke er noget alternativ til sundhedsplatformen. Men når der stadig er fundamentale problemer, er det tegn på, at regionen har undervurderet opgavens omfang. Konsekvensen er, at lægerne bruger alt for meget tid ved computerne og for lidt tid ved patienterne, samtidig med at risikoen for fejl er større end normalt,” siger Anja Mitchell i en pressemeddelelse.
Alvorlige fejl
Lægerne på Rigshospitalet oplyser, at de ser alvorlige fejl, f.eks. hvor systemet automatisk sletter den medicin, som lægerne ordinerer til patienterne. Samtidig er der stadig væsentlige problemer med at få sundhedsplatformen og det fælles medicinkort (FMK) til at arbejde sammen – et forhold som regionen ellers havde lovet at få styr på inden starten på Rigshospitalet.
Den ansvarlige vicedirektør på hospitalet, Susanne Poulsen, siger i Ugeskrift for Læger, at sundhedsplatformen nu sætter ekstra ind for at få løst udfordringerne med FMK.
”Men det er mildt sagt svært at forstå, hvorfor der skal gå fire måneder, før man sætter ekstra ressourcer ind på at rette fejlene. Konsekvensen er jo, at hospitalet, lægerne og patienterne slås med fejl, forsinkelser og et voksende økonomisk underskud, fordi problemerne gør det svært at nå at behandle det forventede antal patienter,” siger Anja Mitchell.