Akuttelefonen 1813 afløste for ét år siden vagtlægesystemet drevet af de praktiserende læger, som man fortsat har i landets fire øvrige regioner. En af de markante forskelle er, at hvor man i resten af landet får en praktiserende læge i røret, når man ringer til vagtlægen, er det i Region Hovedstaden sygeplejersker, der tager telefonen.
Evalueringen understreger dog, at er intet, der tyder på, at der er højere dødelighed, når sygeplejerskerne sidder ved telefonen.
PLO rækker hånden frem
Men evalueringen påpeger dog, at akutsystemet har givet længere ventetider bl.a. på grund af en stor personalemangel, der har rod i den manglende aftale med PLO. Og det vil PLO gerne ændre på, siger Bruno Melgaard Jensen.
”Fra PLO’s side vil vi gerne række hånden frem til et samarbejde med regionen om at gennemføre de nødvendige ændringer, så borgerne i hovedstadsområdet igen kan få en velfungerende akutordning,” siger Bruno Melgaard Jensen og fortsætter:
”PLO er klar til at fortsætte dialogen med Region Hovedstaden, så vi i fællesskab kan nå frem til en mere velfungerende akutordning til gavn for borgerne i hovedstadsområdet,” siger PLO-formanden.
Læs også: 1813-evaluering: Uklarhed og hektisk start har givet for lange ventetider