Skip to main content

Reparationsplan for Sundhedsplatformen til august

Politikerne i Region Hovedstaden har beordret administrationen til at agere på de mange meldinger om problemer med Sundhedsplatformen. En plan præsenteres efter sommerferien.

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

29. jun. 2018
4 min.

På et ekstraordinært møde i Region Hovedstadens Forretningsudvalg i går aftes - indkaldt på grund af Rigsrevisionens nylige krasse kritik af Sundhedsplatformen - blev politikerne enige om at bede regionens administration med koncerndirektør Svend Hartling i spidsen om at komme med en plan for, hvordan de mange problemer med Sundhedsplatformen kan udbedres.

Det fortæller medlem af Regionsrådet Niels Høiby (LA), der ganske vist ikke sidder i Forretningsudvalget men var med til størstedelen af mødet i sin egenskab af læge med direkte erfaring med Sundhedsplatformen.

”Forretningsudvalget tog kritikken (fra Rigsrevisionen, red.) til efterretning, og administrationen skal nu levere en plan for, hvordan problemerne kan rettes op. Den skal præsenteres for Forretningsudvalget i august og derefter videre til Regionsrådet”, siger han.

Forretningsudvalgets ordinære augustmøde er den 14., og Regionsrådet mødes den 21. august.

Dermed er der udsigt til, at i det mindste nogle af udfordringerne med Sundhedsplatformen kan løses, inden den planlagte opgradering til november.

Men det afhænger selvsagt af, hvad augustplanen kommer til at indeholde. Niels Høiby er forsigtig optimist.

”Man må nok sige, at de har fået noget at tænke over”, siger han om den kritik, som politikerne mødte embedsmændene med.

”Hvis dette ikke bliver rettet op, tror jeg, at tålmodigheden slipper op. Vi kommer i øvrigt også i august til at tale om dette her under budgetforhandlingerne. Det kan være om talegenkendelse, flere lægesekretærer osv. Men i første omgang skal de komme med en plan”, siger han.

Regionen: Vi arbejder på det

Efter mødet har Region Hovedstaden udsendt et referat.

Heraf fremgår bl.a., hvilke tiltag regionen løbende har foretaget for at komme problemerne med Sundhedsplatformen til livs. Hvad angår det ifølge mange læger alleralvorligste problem - medicinhåndtering - skriver regionen følgende:

"På medicineringsområdet er der iværksat et særskilt projekt, hvor der er identificeret 55 forbedringsønsker. Foreløbigt er knap halvdelen af forbedringsønskerne leveret, en del leveres løbende i efteråret, og resten (de mest omfattende forbedringsønsker) kommer med opgraderingen til SP2018 den 3. november 2018. Forbedringen omfatter bl.a. automatisering i forbindelse med overførsel af data fra det fælles medicinkort (FMK) til Sundhedsplatformen, bedre medicinoverblik samt reduktion i antallet af klik, som personalet skal udføre ifm. anvendelsen af Sundhedsplatformen".

Hele referatet kan læses her.

Ingen fyres

Politikerne talte således dunder til embedsværket, men derimod placeres der ikke noget personligt ansvar hos nogle af de embedsfolk, der har været involveret i at få Sundhedsplatformen indført i Region Hovedstaden. Det er i forvejen meldt ud, at Regionsdirektør Hjalte Aaberg stopper med udgangen af 2018, og dermed efterlades koncerndirektør Svend Hartling som primær ansvarlig. Det vil han også fortsat være.

Det signal huer ikke en af de andre læger i Regionsrådet, Jacob Rosenberg (LA).

”Det er er skidt signal at sende til skatteborgerne, patienterne, personalet, og ikke mindst til Christiansborg. Hvad må man ikke tænke om styringen i Region Hovedstaden”, siger han.

Jacob Rosenberg deltog selv i endnu et møde om it-systemet, nemlig i det såkaldte SP-dialogforum. Her havde deltagerne besøg af Chief Medical Information Officer Afzal Chaudhry fra Cambridge University Hospitals, som for nogle år siden indførte et lignende it-system som Sundhedsplatformen.

Han har flere gange tidligere været i Danmark for at fortælle om Cambridge University Hospitals’ erfaringer. Det britiske hospital oplevede oprindeligt også store problemer med systemet i stil med både Region Hovedstaden og Region Sjælland, men har siden berettet om forbedringer.

Men det beroliger ikke Jacob Rosenberg.

”Selv her fire år efter start bruger de oceaner af kræfter og dermed omkostninger til tilretninger og omkodninger af systemet”, siger han om det britiske universitetshospital.

”Det virkede som om, at det ville man nok aldrig blive færdige med. Dette er interessant set i lyset af vores nuværende driftsomkostninger til at køre med Sundhedsplatformen, som ligger i størrelsesordenen 500 millioner om året i Region Hovedstaden”, siger han.

Der var dog også læring at drage af Afzal Chaudhrys indlæg:

”Han understregede på det kraftigste, at læger skulle lave lægearbejde og ikke administrative opgaver som registrering. Og slet ikke sekretærarbejde. Lægerne kunne diktere, hvis de ville, og så blev det skrevet af en sekretær”, fortæller han.

”Det kunne man lære noget af her”.

Læs også: Sundhedsplatformen i Cambridge: "Vi havde også problemer i starten".

Læs også ugeskriftet.dks tema om Sundhedsplatformen.