Skip to main content

Skadevisitation i SYD: Hybrid-ordning sikrer korte svartider

Region Syddanmark har ikke en akuttelefon som 1813, men en skadevisitation. Det er stadig de praktiserende læger, der visiterer akut sygdom i vagttiden. Og den første uge blev en succes.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Kirsten Winding, winding@kirstenwinding.dk

9. apr. 2014
3 min.

Den første uge med telefonvisitation til skadebehandling i Region Syd er forløbet over al forventning. I modsætning til i hovedstaden har der ikke været nogen skandalehistorier siden åbningen af telefonsluserne 1. april.

Det skyldes formentlig, at Region Syddanmark kører det, der kaldes hybrid-modellen, hvor telefonerne til skadestuen er bemandet med rutinerede akutsygeplejersker i dagtimerne fra 8 til 16, og fra klokken 16 er det vagtlægerne, der sidder ved telefonerne. I dagtimerne skal ikke-akutte patienter stadig henvende sig til deres egen læge.

Region Syds telefonvisitation til skadebehandling styres i dagtimerne fra FAM i Esbjerg, hvor sygeplejersker gennem flere år har telefonvisiteret patienter til enten akutmodtagelse eller sendt dem videre til egen læge. Normeringen til telefonvisitationen er på fem-seks sygeplejersker om dagen, men for en sikkerheds skyld har der været otte-ni på vagt i den første uge, fortæller ledende oversygeplejerske i FAM/Esbjerg, Christian Jørgensen.

”De er håndplukkede, de har flere års erfaring, vi sætter ikke hvem som helst i telefonslusen”, forklarer han og pointerer også, at ordningen ikke kunne fungere uden det gode samarbejde, der er med de praktiserende læger og de andre FAM’er i regionen.

Den gennemsnitlige ventetid på at komme igennem på telefon til skadevisitationen siden 1. april har været lav, 90 procent har ventet under to minutter målt på døgnbasis. Måler man på dagtimerne mellem 8 og 16, er ventetiden på at komme igennem under et minut, faktisk helt nede omkring 20 sekunder. Også da der var spidsbelastning på den første fredag mellem 15 og 16.

PLO: ”Det tegner lovende”

Spidsbelastningen i dagtimerne kommer især på hverdage mellem 14 og 16, hvor folk tit har problemer med at komme igennem til deres egen læge. For selvom de praktiserende læger altid på deres telefonsvarer henviser til en anden praktiserende læge, når de lukker tidligt, giver patienterne sig typisk ikke tid til at forsøge dette, de vælger skadevisitationen i stedet.

”Jeg er overrasket over, hvor mange sygdoms-henvendelser vi har fået i dagtimerne”, tilføjer Christian Jørgensen.

”Der er rigtig mange medicinske patienter eller deres pårørende, der ringer til os. Hvis en person for eksempel har ustabil vejrtrækning, sender vi naturligvis straks en ambulance. Men da skadestuen jo primært er til friske skader, sender vi altid dem, der ringer ind med ældre skader og sygdomme videre til egen læge”, siger han.

PLO i Region Syddanmark synes også, at den nye telefonvisitation til skader tegner lovende:

”Vi har ikke en akuttelefon som 1813. Vi har en skadevisitation, og det er stadig de praktiserende læger, der døgnets 24 timer visiterer akut sygdom”, siger Birgitte Ries Møller, formand for PLO i Region Syd.

”I dagtimerne sker det fra vores egne klinikker, og i vagttiden via lægevagten. Vi praktiserende læger får flere henvendelser direkte fra patienterne nu, og vi ser også flere patienter med skader end før. Men dette arbejde giver god mening for os. Den nye skade/lægevagt er kommet rigtigt flot fra start”, forklarer Birgitte Ries Møller.