Skip to main content

Sygehusenes it-systemer skal levere aktuelle data til klinikken

Lægeforeningen og Danske Regioner holder i dag en fælles konference om, hvordan kvaliteten på sygehusene kan blive bedre. Et af debatemnerne bliver, hvordan de data, som findes om patienten, kan komme hurtigt ud i klinikken, så lægen kan bruge dem i behandlingen

Anne Steenberger

19. nov. 2014
2 min.

Når en læge står på en afdeling og er i færd med at behandle en patient, har hun eller han sjældent adgang til, hvad der findes af aktuelle data om patienten i hospitalets it-system. Det skal der gøres noget ved. Aktuelle eller tidstro data, som det også kaldes, er et af de emner, som i dag bliver diskuteret på en konference om kvalitet, som Danske Regioner og Lægeforeningen i fællesskab holder.

Lægeforeningen har længe argumenteret for, at data gøres tilgængelige i klinikken.

"Det er vigtigt for læger, at arbejdet med data fører til konkrete forbedringer. Vi har brug for systemer, som gør det muligt at rette op på det, som ikke fungerer, mens det faktisk foregår. Det forudsætter, at vi får it-programmer, som viser og analyserer nøgledata og sender dem til tilbage til de læger, der behandler patienterne hurtigt og i en form, som er nem at aflæse”, siger Mads Koch Hansen, formand for Lægeforeningen.

Læger og andre sundhedsprofessionelle bruger i deres daglige arbejde lang tid på at indberette, vurdere og systematisere data om patienter. Ofte bruges data til et større overblik og lægerne får først data at se lang tid efter og det i aggregeret form. Men de bliver sjældent brugt i det aktuelle konkrete kliniske arbejde:

”Desværre er det mere undtagelsen end reglen, at sygehuse og regioner får omsat de mange data til aktuel og relevant information til lægerne, så de kan bruge dem til at forbedre behandlingen. Men der er flere eksempler på, at det med forholdsvis enkle midler og et tæt samarbejde mellem statistikere, it-folk og læger godt kan lade sig gøre. De eksempler skal spredes ud til at gælde på alle sygehuse”, siger Mads Koch Hansen.

På Aarhus Universitetshospital har man i længere tid arbejdet på at finde måder at få aktuelle data om patienterne ud i klinikken, så de er tilgængelige i det daglige arbejde.

Her har man udviklet et system, som ved hjælp af de data, som bliver registreret om patienten, giver besked – i form af en alarm, der lyder – hvis en patient nærmer sig en tidsfrist i et kræftpakkeforløb. Den samme mekanisme kan bruges i forbindelse med andre tidsfrister, en afdeling skal overholde, det kan være afsendelser af epikriser, for eksempel.