Skip to main content

Telefonkø hos lægen tager tid fra arbejdet

En ny undersøgelse viser, at 45 pct. af patienterne bruger arbejdstid på at komme igennem til de praktiserende læger. PLOs formand forklarer, at den telefoniske tilgængelighed præges af flaskehalse.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
7. aug. 2014
2 min.

Telefonkøer og begrænsede telefontider gør indhug i arbejdstiden, skriver avisen.dk med henvisning til en undersøgelse udført for avisen af Wilke.

Her siger 45 pct., at det "ofte" eller "somme tider" sker, at de bruger arbejdstiden på at komme til at tale i telefon med lægen, fremgår det.

Ifølge i overenskomsten mellem de praktiserende læger og regionern skal lægerne skal være telefonisk tilgængelige mandag til fredag fra klokken 8-16.

”Derfor kan det undre, at så mange svarer, at det tager tid fra deres arbejde på grund af telefonkøer og begrænsede telefontider. Men når det er sagt, så er det i dagtimerne, at almen praksis har åbent, og derfor vil det være i de fleste menneskers normale arbejdstid, at man skal ringe for at få fat i lægen,” siger Anders Kühnau (S), der er formand for Regionernes Lønnings- og Takstnævn.

Ifølge Anders Kühnau er der allerede i dag skrevet rigtig meget om lægernes tilgængelighed ind i overenskomsten, både i forhold til telefontider, åbningstider i klinikken, muligheder for e-konsultation og tidsbestilling. Derfor mener han, det er svært at skrive flere krav ind.

”Spørgsmålet er derfor snarere, om alle læger lever op til de forpligtigelser, de har i forhold til tilgængelighed. Det er et område, der er vanskeligt at kontrollere for regionerne, idet en sag skal underbygges grundigt, og det er svært at skaffe beviser på, at en læge systematisk ikke tager telefonen, eller ikke har de åbningstider, der er aftalt,” siger Anders Kühnau, til avisen.

Ifølge Bruno Melgaard Jensen, formand for PLO (Praktiserende Lægers Organisation), har organisationen fokus på tilgængeligheden. Men den telefoniske tilgængelighed præges af flaskehalse. For eksempel i lægens telefontid og midt på formiddagen.

”Problemerne søges dels løst ved at investere i telefonsystemer samt at henvise til at sende e-mails, hvor det er muligt. Problemet med den personlige tilgængelighed til lægen er svært at løse, for vi læger er en begrænset ressource, og vi ikke er blevet flere i praksis de sidste mange år – det vil sige, at er er flere patienter pr læge i gennemsnit,” siger Bruno Melgaard Jensen til avisen.dk.