Boganmeldelse. Akutte medicinske tilstande, 12. udgave.

Forfatter: Dan Brun Petersen
E-mail: danbrun@gmail.com
Interessekonflikter: medredaktør af bogen »Den akutte patient«”, 3. udg. Munksgaard, 2016.

24. mar. 2017

Denne boganmeldelse begynder med en stor tak: Uden kittelbogen »Akutte medicinske tilstande« havde jeg ikke overlevet turnus – og det samme gælder formentlig en del af de patienter, jeg forsøgte at behandle.

Allerede udefra fungerer bogen godt med et solidt omslag, der kan foldes ud. På det forreste listes de vigtigste »Akutte symptomer og syndromer« med henvisning til relevante sidetal, hvilket er et glimrende supplement til stikordsregisteret.

Bagerste omslag dækker det mest basale for ekg og hjertestop, men allerede her undres man lidt over dele af bogens opsætning; flow chart for avanceret genoplivning er placeret på bagerste opslag, men skema over medicin og joule på forreste. Ligeledes bliver jeg irriteret over, at kapitelnumre fylder sidens kant, mens sidetal er placeret tæt på ryggen, hvor man ikke lige ser dem. Sådan oplever man desværre flere steder, at figurer, bokse og skemaer hører til tekst, der er placeret længere væk.

Netop bokse og skemaer er ellers bogens helt store styrke; med blå skrift og rammer er man ikke i tvivl om, hvor man skal rette sin opmærksomhed hen. Her finder man helt konkrete forslag til behandling af de enkelte tilstande. Ud over de mest oplagte behandlingsregimer bliver man også mindet om de små, men vigtige detaljer, såsom at måle blodsukker under status epilepticus og overveje tilskud af tiamin og glukose allerede tidligt i behandlingen.

De almindelige og vigtigste tilstande er dækket, og mange steder – særligt under »Luftvejssygdomme og allergi« – er der hjælp til den diagnostiske skelnen, der ellers kan være vanskelig. Men der er også flere små og korte kapitler uden fokus. F.eks.»Onkologiske sygdomme« uden noget om kemoterapi eller særlige forhold omkring den neutropene patient, ligesom der under »Hæmatologiske sygdomme« præsenteres en fin illustration af et udstrygningspræparat, selvom mikroskopi næppe vil stå forrest i listen af opgaver for den akutte medicinske vagt, bogen henvender sig til.

Til gengæld er kapitlet om »Psykiatriske sygdomme« virkelig godt. Kort og koncist, og der lægges ud med oplagt fokus på delirium, som næsten alle læger kommer til at skulle håndtere.

Trods en del skønhedsfejl er »Akutte medicinske tilstande« derfor samlet set stadig en glimrende kittelbog med god støtte til den konkrete behandling af mange patienter.

Forfattere: Nina Skavlan Godtfredsen, Christina Rostrup Kruuse, Andreas Munk Petersen, Jacob Tfelt-Hansen, Tina Vilsbøll.