Boganmeldelse. Det ensomme hjerte

Praktiserende læge Søren Brix Christensen
E-mail: sorenbrixchr@gmail.com

11. jan. 2018

»Det ensomme hjerte«. Det er en flot bog, forfatteren, journalisten og historikeren Tom Buk-Swienty har udsent. Den er i gedigen indbinding og med et farverigt omslag, der gengiver en mosaik fra hovedpersonen læge Hans Horns dramatiske liv. Bogen er skrevet på baggrund af ca. 5.000 sider erindringsnotater, som Hans Horn efterlod sig ved sin død, samt et meget stort antal akvareller og tegninger.

Som tysk frontsoldat dybt inde i Rusland skrev han dagbog, hvilket var strengt forbudt. Bogen gør da heller ikke krav på at være et historievidenskabeligt værk, snarere en romanbiografi over et usædvanligt menneske med et smukt og vidende væsen. Hertil kommer et kunstnerisk talent med sans for farver og for i tegninger at gengive surrealistiske situationer fra det liv, han har levet.

På bogens knap 500 sider tegnes et tidsbillede af Tysklands og Europas historie i en tumultarisk periode fra Hitlers magtovertagelse i 1933 til tiden efter 2. verdenskrig. I store dele af bogen er det Hans Horn selv, der er fortælleren, og han prøver ikke at fremstille sig selv som en heltetype, nærmere tværtimod. Han har set og oplevet meget, han har prøvet at se direkte ind i fjendens geværmunding, og han var tæt på at blive likvideret af en gruppe selvbestaltede partisaner. Denne nærdødsoplevelse medførte ofte natlige mareridt resten af livet. Indimellem støder man på morsomme og galgenhumoristiske beskrivelser, ja – og så mødte han midt i det hele sit livs store kærlighed i skikkelse af Margarethe. De fik Katharina sammen, inden Hans blev sendt til østfronten. Heldigvis genfandt han både hustru og barn uskadt efter krigen, og de besluttede sig for at slå sig ned i Danmark, hvor Hans arbejdede som praktiserende læge. Når man ser de mange akvareller og tegninger i bogen, opstår den tanke let, at billederne er blevet til i et forsøg på at bearbejde de traumatiske oplevelser, han har været igennem. Måske er det lettere at få afløb for så voldsomme indtryk gennem billedsprog med anvendelse af hele farvepaletten.

Bogen får mine bedste anbefalinger.

Forfatter: Tom Buk-Swienty

Forlag: Politikens Forlag