Skip to main content

Effekt af telefonrådgivning til dementes pårørende

Foto_Colourbox
Foto_Colourbox

Redigeret af Siri Vinther, sirivinther@dadlnet.dk

12. feb. 2015
2 min.

Mange pårørende til demente er under stort pres, ikke mindst psykisk og socialt, og der er behov for at afklare, hvilke støttende tilbud der kan være værdifulde. Formålet med dette Cochranereview var at evaluere effekten af telefonrådgivning af pårørende til demente, herunder styrker og svagheder ved forskellige typer af telefonrådgivning.

I analysen indgik ni randomiserede, kontrollerede studier og to kvalitative studier. Det primære fund var, at telefonrådgivning uden yderligere intervention medførte en signifikant reduktion i depressive symptomer hos pårørende (tre studier, 163 deltagere, moderat evidens). Hvad angik effekt på andre parametre (belastningsfølelse, bekymring, angst, livskvalitet, self efficacy, tilfredshed og social støtte) blev denne vurderet som usikker pga. de inkluderede studiers kvalitet og heterogenitet. Den samlede konklusion lyder, at der er behov for metodologisk stærkere studier for at kunne vurdere den egentlige effekt af og også eventuelle uønskede virkninger ved telefonrådgivning til pårørende til demente.

Neuropsykolog Kasper Jørgensen, Nationalt Videnscenter for Demens, Rigshospitalet, kommenterer: »Resultaterne er lovende, men må ses som foreløbige, mens vi afventer metodemæssigt stærkere studier. Forskning i effekten af psykosociale interventioner er notorisk vanskelig. Eksempelvis kan deltagerne ikke blindes, og udfald er baseret på selvrapportering. Knap 40.000 danskere har en demensdiagnose, hertil kommer et betydeligt mørketal af udiagnosticerede. I Danmark varetages telefonrådgivning af pårørende til demente af Alzheimerforeningens Demenslinie og af kommunale demenskoordinatorer«.

Interessekonflikter: ingen

Lins S, Hayder-Beichel D, Rücker G et al. Efficacy and experiences of telephone counselling for informal carers of people with dementia. Cochrane Database Syst Rev 2014;9:CD009126.