En lille subpopulation af maligne celler påvirker tumorvækst og metastasering i neuroendokrine tumorer i pancreas

Foto: Colourbox.

Redigeret af Kreesten Meldgaard Madsen, kreesten@dadlnet.dk

18. feb. 2016

I en artikel i Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America har Cortez og kolleger fra Lunds Universitet vist, at kun en lille minoritet af cancercellerne i endokrine tumorer i pancreas er ansvarlig for hele tumorens vækst og metastasering. Cancer opstår, fordi mutationer og andre genetiske forandringer sætter kroppens normale kontrolsystemer for cellevækst ud af kraft. Det tidligere dogme har været, at alle cancerceller i en tumor har samme potentiale for vækst og spredning. Artiklen understøtter en stigende forståelse af betydningen af cancercellernes heterogenitet. Subklonale forskelle blandt undergrupper af de maligne celler kan være en del af forklaringen på, hvorfor der er så stor variation i responset ved behandling af neuroendokrine tumorer. I studiet på mus undersøgte forskerne platelet-derived growth factor-receptorer (PDGFR)-β, som findes på overfladen af en meget lille del af cancercellerne. Det viser sig, at denne minoritet af cancerceller efterfølgende secernerer PDGFR til resten af cellerne i tumoren, hvilket resulterer i vækst af hele tumoren. De fandt endvidere, at de tidlige metastaser næsten udelukkende indeholdt PDGFRβ-positive cancerceller. Dette understøtter teorien om, at PDGFRβ-positive celler har en vigtig funktion i forhold til metastasering af cancer til andre organer end pancreas. Denne viden er biologisk interessant og vigtig, fordi det øger vores forståelse for, hvordan tumorer består af en række forskellige typer af cancerceller med forskellige funktioner. Ved vurderingen af en tumors aggressivitet er det vigtigt præcist at beskrive hele tumors sammensætning, idet selv små populationer af cancerceller kan påvirke tumorens vækst. Kristian Pietras, professor på Institutionen för Laboratoriemedicin ved Lunds Universitet og medforfatter på arbejdet, forklarer i en pressemeddelelse: ”Att det finns så många olika typer av celler inom en och samma tumör, skulle kunna förklara varför bara vissa cancerceller har förmågan att sprida sig, och varför en del patienter får återfall i sin tumörsjukdom, trots att de genomgått omfattande behandling”.

Cortez E, Gladh H, Braun S et al. Functional malignant cell heterogeneity in pancreatic neuroendocrine tumors revealed by targeting of PDGF-DD. Proc Natl Acad Sci U S A 2016, 1. feb (e-pub head of print).

Interessekonflikter: ?????